Извличането на фракциите от суровия петрол става при определени условия. Да кажем, че нефтохимеца си върши добре работата. Остава обаче проблема с търговците на едро. Те какво правят под ягодите?!
По принцип никоя уважаваща себе си бензиностанция не продава чист бензин. В този бензин се сипват добавки. Рецептата за тези добавки си е на всяка бензиностанция и едва ли някой ще я знае. Пътя на бензина е дълъг и всеки като добави нещо от него и става помия. Факт е че в Германия се продават най-добрите горива. При нас... химиците се развиват. Октановото число хич не е проблем. Има и други качества които трябва да се следят, но едва ли хората се замислят.
Топлотворност, или с по-прости думи казано калоричност. Т.е. колко енергия се отдава при единица обем на горивото - това е много важно!
Чистотата на бензина, става въпрос за съдържанието на други фракции в бензина, а не буклуците които слагат бензинджиите. Досещате се един такъв бензин как запушва дюзи, износва бутала, влошава качествата на маслото... и тн.
Температура на самовъзпламеняване - това е най-ниската температура, при която горивото се самовъзпламенява без въздействието на външен източник на възпламеняване. Това е много важен показател за качествата на един бензин, тъй като тя зависи пряко от налягането. С други думи колкото по високо налягане е приложено в/у бензина, при толкова по ниска температура ще се самовъзпламени и съответно се получават нежеланите предварителни детонации. Значи колкото по-висока температура на самовъзпламеняване има един бензин, тлкова по-качествен е той.
Всъщност бензина като течност не гори. Горят неговите пари. И тук се появява още едно от качествата на бензина: скоростта, с която бензина преминава от течно в газообразно състояние. Колкото по-лесно се изпарява, толкова по-лесно се получава горивна смес от въздуха и горивните пари, без да има опасност от кондензиране на пари по стените на всмукателните колектори или цилиндъра. Ето къде играят роля дюзите и жигльорите. Едно добро разпръскване на бензина води до по-бързото му изпаряване.
Устойчивостта на бензина срещу детонация или октаново число. Антидетонационните свойства на бензина са също много важно качество, което е изобразено с цифри на колонките. Съвременните автомобили имат датчици, които отчитат детонациите. До този момент само БМВ (колкото и да ги ненавиждам) официално са казали, че техните двигатели могат да работят с всякакъф бензин, от 92 до 100 октана. Другите производители на бензин все още си мълчат и препоръчват бензин, който пише в инструкцията.
За FSI моторите не става дума
Не се заяждайте предварително
Но какво точно означава това число и как се определя.
За еталон при сравняването на бензините служи нормалния хептан и изооктана, като се приема за устойчивост на хептана 0, а за изооктана 100. Чрез проби в специален едноцилиндров двигател с променлива степен на сгъстяване, се установява каква смес от изооктан и хептан има същата устойчивост както изследвания бензин. Например бензин с октаново число 92 отговаря на смес от 92% изооктан и 8% хептан.
Тази устойчивост се повишава чрез прибавянето на антидетонатори като оловен тетраетил, железен карбонил, етилов алкохол, бензол и др.
(При нафтата показател е цитановото число, което е точно братното на октановото число или при колкото по-ниско налягане се самовъзпламени нафтата, толкова по-високо цитаново число има тя)