Начало форум

КЛУБ MAZDA - БЪЛГАРИЯ

www.mazdabg.com

Дата и час: 19 Мар 2024, 04:02

Часовете са според зоната UTC + 2 часа


Правила на форума


ПРАВИЛА НА КЛУБ MAZDA - БЪЛГАРИЯ!



Напиши нова тема Отговори на тема  [ 1 мнение ] 
Автор Съобщение
МнениеПубликувано на: 19 Окт 2005, 23:03 
Offline
Администратор
Аватар
1992 Mazda 626

Регистриран на: 29 Мар 2005, 11:43
Мнения: 4968
Местоположение: София
Разпределителни валове или Газоразпределение

Какво какво се разбира под "газоразпределение"?
Под газоразпределение рзбираме, за колко време и кога даваме възможност на двигателя да напълни цилиндрите с горивна смес, респективно - да изхвърли изгорелите газове. Отговорите на тези въпроси се крият във ФАЗИТЕ НА ГАЗОРАЗПРЕДЕЛЕНИЕ.

Както всички знаете, четиритактовият двигател работи на... четири такта: всмукване, сгъстяване, детонация и изпускане. Тези четири такта се случват в два оборота на коляновият вал - по половин оборот за всеки такт, като за същото време разпределетелният (от разпределение) вал прави само един оборот.
Защо разпределителният вал прави само един оборот? Защото в този оборот, вала трябва един път да отвори всмукателните клапани - за такта на всмукване и един път да отвори изпускателните клапани - за такта на изпускане. През останалите два такта, разпределителният вал не извършва дейност.
Кога обаче се случват тези две действия на разпределеителния вал? Да си го представим: всмукване - вала натиска всмукателния клапан; сгъстяване - вала не прави нищо; детонация - вала не прави нищо; изпускане - вала отваря изпускателния клапан.

Тук ще отворя една скоба.
Ъгъла на разпределителния вал не се измерва спрямо неговото въртене, а спрямо въртенето на коляновия вал, т.е: ако кажем, че един разпределителен вал е 200 градуса, това ще означава, че между началната и крайната точка на дъгата, на натиск, коляновият вал се завърта на 200 градуса. В този случай, лесно можем да кажем, че разпределителния вал е 100 градуса, но в практиката се използват градусите на въртене на коляновия.


Сега... коляновият вал винаги прави по половин оборот (180 градуса) за всеки такт, за което двигателя ще прави точно по 90 градуса завъртане на разпределеителният вал за всеки от тактовете.

Защо това не е така? Защо фазите не са по 180 градуса???
В отговорът на този въпрос се крие ТАЙНАТА НА МОЩНОСТТА, ПОЛУЧЕНА ОТ РАЗПРЕДЕЛИТЕЛНИТЕ ВАЛОВЕ.

При всеки един двигател, в зависимост от търсената мощност и разход, тези фази са различни. Стандартните автомобили се произвеждат с един баланс между мощност и разход.
Когато обаче правим тунинг на двигателя, разхода не ни интересува и за това няма да го взимаме предвид.
Ние ще търсим възможността за най-бързо възможно всмукване/изпускане на възможно най-голямо количество смес/газове.

И така.

За да имаме идеален вариант на "пълни" 180 градуса на разпределителния вал за всеки такт, ние трябва в момента на започване на тези 180 градуса, да отворим клапана изцяло и в момента на завършване на тези градуси да го затворим напъло. Да, но за да се получи това трябва гърбицата, която го натиска да бъде, в буквалният смисъл - правоъгълна, за да може, за част от секундата, от напълно затворено положение, клапана да се озове в напълно отворено положение. Това би довело до невероятно механично съпротивление и до неимоверно износване на елементите, но все пак - явно, за да имаме пълна мощмост, трябва да сме максимално близо до тази фигура.
Освен това, на страната на този правоъгълник, когато клапана е максимално натиснат, тъй като имаме въртеливо движение, ще се получи "пропадане" или клапана частично ще се затвори, което ни води до първата промяна в този правоъгълник - ДЪГА НА МАКСИМАЛНО НАТИСКАНЕ НА КЛАПАНА.
Тази дъга е част от окръжноста, описана от точката, нужна за максимално отварне на клапана.
Това ни отговаря на пъвият въпрос - за колко време да отворим клапана.
Очевидно, колкото по дълга е тази дъга, толкова по-дълго държим отворен клапана и толкова повече време ще позволим на горивната смес/газове да навлиза/излизат в/от цилиндъра.

Значи - За да постигнем максималното (или единия компонент на тунинг валовете) е нужна възможно най-дълга дъга на максимално задържане на пълното отваряне/затваряне на клапана.

Това се получава, когато "движим" края на клапана по окръжност с радиус точно толкова по-голям от радиуса на оста на вала, колкото е хода на клапана.

И така - започваме да придобивме представа за разпределителния вал за максимална мощност - разбрахме че неговите гърбици са повдигнати oт оста на вала, точно колкото е хода на клапана.

Както установихме, обаче, това се случва при мигновено отваряне на клапана или "права" стена на гърбицата.
Все още, обаче страдаме и от механичното съпротивление и износването, за това ще направим какво - стената леко "полегата" и овална.
Да, ама ако стената е полегата, ще се получи нещо като трапец, а тогава ще загубим голяма част от дължината на дъгата на максимално натискане, а ние не искаме това.
За да избегнем част от тази загуба, "преместваме" началната точка на оказване на натиск за отваряне на клапана (респективно - крайната точка на спиране на натиска и затваряне на клапана) по-далече от тези, първоначални 180 градуса.

Въпросът е - колко далече да я преместим, което ще ни даде втория компонент на туниг валовете - начало/край на отваряне/затваряне на клапаните.

За да отговорим на този въпрос, нека си представим как изглежда сечението на разпрелителния вал (за една гърбица) - то представлява една централна окръжност (оста) и гърбица. Очевидно, когато края на клапана се движи "по оста", в затворено положение, съпротивлението е най-малко, респективно - когато се "катери" по дъгата, съпротивлението е най-голямо. Ние търсим баланса между двете.
От друга страна, обаче, ние също така търсим и максмална продължителност на пълния натиск на клапана, което се получава на "върха" на дъгата.
И от трета страна, търсим най-къс ход на края на клапана "по стената" на гърбицата.

Очевидно, искаме да запазим дъгата на максимално отваряне "в действие" възможно най-дълго време, т.е.: ще изнесем началото на процеса на отваряне преди идеалния момент, респективно - процеса на затваряне - след идеалния момент. Ние не можем да я изнесем маскимално и да запазим цялата пълна дъга, така че - една част ще е за сметка на дъгата, друга за сметка на момента на начало/край на процеса, което е първата "жертва", която ще трява да направим.

Също така трябва да се справим и с "катеренето" на дъгата - т.е да го направим възможно най-кратко, което ще означава, че дъгата на максималното отваряне на клапана ще трябва да е максимално близо до самия вал, с което решаваме и проблема с късия ход на калапана.
Да, ама така "процепа" между клапана и леглото му, процепите през който ще преминава горивната смес и изгорелите газове, ще са много тесни, а това ще затрудни процеса на всмукване и изпускане.

Колкото и да е странно, как ще рзпределим тези "жертви" не зависи от вала, а зависи от...

Хирдо- и газодинамиката

...с което отиваме към следващият компонент на силовия туниг.............

_________________
When you go to Hell,
Tell them I'm sending you!
...you'll get a group discount.

__________________________

ВОЙНАТА НА ПЪТЯ: http://www.vbox7.com/play:0992d053 !!!

Изображение


Върнете се в началото
  Профил   Виж гаража на потребителя  
 
Покажи мненията от миналия:  Сортирай по  
Напиши нова тема Отговори на тема  [ 1 мнение ] 

Часовете са според зоната UTC + 2 часа


Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 4 госта


Вие не можете да пускате нови теми
Вие не можете да отговаряте на теми
Вие не можете да променяте собственото си мнение
Вие не можете да изтривате собствените си мнения
Вие не можете да прикачвате файл

Търсене:
Иди на:  
Форума се задвижва от phpBB® Forum Software © phpBB Group
www.mazdabg.com
национален фен клуб