Начало форум

КЛУБ MAZDA - БЪЛГАРИЯ

www.mazdabg.com

Дата и час: 19 Мар 2024, 13:30

Часовете са според зоната UTC + 2 часа


Правила на форума


ПРАВИЛА НА КЛУБ MAZDA - БЪЛГАРИЯ!



Напиши нова тема Отговори на тема  [ 1 мнение ] 
Автор Съобщение
МнениеПубликувано на: 02 Фев 2007, 21:34 
Offline
Администратор
Аватар
1992 Mazda 626

Регистриран на: 29 Мар 2005, 11:43
Мнения: 4968
Местоположение: София
Smokie написа:
Да взема да напиша и аз някои неща, пък Пухито да добави...
Да знаете хора... в какво се забърквате като питате такива неща... ноо изпросихте си го!

Нека си припомним 4 такта на двигателите с вътрешно горене. Всмукване, сгъстяване, възпламеняване, издишане. Проблемите идват когато тези тактове трябва да се изпълнят за много кратки времена. Можете да си представите за колко време бутало изминава пътя от горна мъртва точка, до най-долното си положение в цилиндъра при 5500 оборота за мин.
На практика процесите в двигателя, колкото и да са бързи, не са достатъчно бързи. Извинявам се за тафтологията.
Като се впръска горивната смес във цилиндъра когато буталото върви нагоре и се подаде искра, отнема известно време преди сместа да се запали (хилядни от секундата, но при скороста с която се случват нещата във двигателя, това е много време). При ниските обороти трябва да се пръска по-късно защото буталото не се движи толкова бързо - но при високи обороти трябва да се пръска по-рано защото буталото се движи бързо нагоре, а на сместа и трябва фиксирано време да се запали та барем свари да гръмне.
Центровката на двигателя е точно това - кога се запалва сместа при различните обороти. Нормално е да се приеме, че при празни обороти сместа се запалва при 10-тина градуса преди буталото да стигне ГМТ (горна мъртва точка). при 5500 оборота изпреварване от 30-35 градуса преди ГМТ е често срещано - демек буталото се движи толкова бързо нагоре че сместа трябва да се запали доста рано, че максималния и ефект да се получи когато буталото е горе и експлозията го бутне надолу.

Ефекта е, че колкото по-рано сместа се запали, толкова по-ефективна е експлозията която бута надолу буталото. От там: колко върви колата (в зависимост от бензина) зависи от това колко аванс на центровката може компютъра да зададе - общо взето колкото повече аванс (особено на високите обороти) толкова повече коне и "желание" за обороти има двигателя. Пример: ако максималния ти аванс на 5500 оборота е 30 градуса преди ГМТ (горна мъртва точка или когато буталото стигне най-горе) компютъра се опитва винаги да го постигне на тези обороти.

В такъв случай, дай да бутаме аванса напред... да - до определен момент обаче. лошото става ако сместа се запали прекалено скоро докато буталото се движи още нагоре. тогава се получава чукането на двигателя (детонации) които са особено вредни и ако се случи при по-високи обороти може да се получи постоянна "огнена топка" (сместа никога не загасва)- резултат на което са обикновено дупки във буталата, натрошени мотовилки, биални лагери и други грозни неща. да, ама как ще се самозапали сместа като не и се подава искра? нали тя се подава от делкото което се командва от компютъра? (вакуум във по-старите коли)? да ама не. от сгъстяването на сместа когато буталото се движи нагоре, температурата рязко се качва (нали свиваме)- и сместа се самозапалва- докато буталото върви нагоре... и се получава детонация (чукане)- буталото върви нагоре а експлозията го бута надолу, мнооого кофти за двигателя.

Ето тук трябва да се вземе под внимание октановото число на бензина. Т.е. колко е устойчив на детонации (самозапалване).

Старите двигатели детонират по-често. Защото стените на цилиндрите и главите са покрити със карбонови депозити които намаляват обема на цилиндъра и качват компресията - забравих да кажа че колкото по-висока е компресията толкова по-склонни са да детонират двигателите. Затова и турбо двигателите (които когато са под налягане имат много висока компресия) са особено чувствителни на детонации - затова и много тунингови коли имат въртялка за променяне на налягането в зависимост от това със какъв бензин си- примерно със 95 може да правиш 1.5 бар налягане без детонации, а със 99/100 можеш да стигнесх 2.0 бара без детонации... същото важи и за нормалните двигатели със висока компресия и много коне трябва да се взимат мерки против детонацията- от там и изискването да се върти бензин 98 и нагоре...

как компютъра разбира че има детонации и връща назад центровката? ми .. слуша двигателния блок със микрофони (knock sensors). та идеята е че дърпа напред центровката докато или стигне максималната центровка зададена във таблиците му или чуе детонации при което връща назад. интересно е да се знае че при повечето съвременни коли ако чуе детонации, компютъра връща перманентно центровката защото решава че си налял лош бензин. като напълниш резервоара, компютъра се занулява ограничението и пак се опитва да постигне максималния аванс. затова (а и защото е студен) като налееш нов бензин и ти се струва че колата върви повече- тя най-вероятно наистина го прави

има ли полза да се сипва по-добър бензин? ми .. по-горе писаното можете сами да си отговорите- ако по-слабия бензин позволява на компютъра да постигне максималния си аванс без да чуе детонации сипването на по-хубав бензин няма да има никакъв ефект. ако обаче бензина пречи да се постигне максималния аванс и му сипеш такъв които позволи да се изтегли напред още аванса- тогава ще има разлика.

какво се прави със стробоскопа... това е една лампа, която присветва когато се подаде искра на първи цилиндър. За коляновия вал, има закачена ролка, която върти ремъка за разпределителния вал. Тази ролка има белег. Идеята е, че когато белезите на ролката и на двигателя съвпаднат, лампата трябва да светне. Това не е готин начин за определяне на аванс... но преди е нямало компютри които да управляват ДВГ-тата...


респект... 8)

_________________
When you go to Hell,
Tell them I'm sending you!
...you'll get a group discount.

__________________________

ВОЙНАТА НА ПЪТЯ: http://www.vbox7.com/play:0992d053 !!!

Изображение


Върнете се в началото
  Профил   Виж гаража на потребителя  
 
Покажи мненията от миналия:  Сортирай по  
Напиши нова тема Отговори на тема  [ 1 мнение ] 

Часовете са според зоната UTC + 2 часа


Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 10 госта


Вие не можете да пускате нови теми
Вие не можете да отговаряте на теми
Вие не можете да променяте собственото си мнение
Вие не можете да изтривате собствените си мнения
Вие не можете да прикачвате файл

Търсене:
Иди на:  
cron
Форума се задвижва от phpBB® Forum Software © phpBB Group
www.mazdabg.com
национален фен клуб