Чак сега виждам обясненията на Пухи. Евала, Пухи, наистина правилни разсъждения за това защо ускорението не е линейно
Аз като един физик да го обясня по-коректно. Още от 6-ти клас сме учили за равноускорително движение - това означава, че скоростта на тялото се променя винаги с еднаква големина за единица време, например ускорението може да е такова, че всяка секунда скоростта се увеличава с 10км/ч. Вторият принцип на Нютон е F = m*a, т.е. ускорението на едно тяло се определя от силата, която му се прилага. Когато силата е една и съща, ускорението остава постоянно - като описаното. При колите обаче не е така. Поради факта, че в колите се използва двигател с вътрешно горене, трансформиращ възвратно-постъпателното движение във въртеливо, въртящият момент зависи от оборотите - първоначално се покачва, после спада. Ако се абстрахираме от факта, че имаме въртене на колела и сведем постановката до теглене чрез сила, то можем да приемем, че силата, с която се тегли колата се променя - увеличава се до някакъв момент, след това спада (ако преминаваме през целия оборотомер). От втория принцип следва и че ускорението няма да е еднакво, а ще се променя - ще се покачва и спада. Това "ускоряване" на ускорението не си спомням да сме го учили със специален термин, но на английски е "jerk". За по-математичните, това означава първа производна от ускорението, втора от скоростта или трета от преместването. При автомобила обаче покачването на въртящия момент с оборотите също не е равномерно, а зависи от техническите особености на двигателя - има си графики за това. Освен това, скоростта, с която се покачват оборотите зависи от моментната стойност на въртящия момент, преобразувана в линейна сила минус въздушното съпротивление, което пък зависи от квадрата на скоростта на колата по драг коефициента
Знам, че стана сложно, но просто исках да кажа, че цялата тая система от зависимости е много сложна и дори няма начин да бъде моделирана, така че да бъде решена аналитично. Имаме много повече от дори трета производна по преместването. Може единствено да се дискретизира и да се симулира чрез математични методи цялата функция. Така че във всички случаи един такъв калкулатор би дал по-малки конски сили от реалните, но колко точно са реалните, може да се измери само с динамометър или чрез друг диференциален уред, измерващ ускорението във всеки един момент, както е например G-Tech и след това интегриращ, за да реши числено диференциалното уравнение, което се получава.
Знам, че е малко офтопик, но има един интересен факт, за скоростните кутии с непрекъснат брой предавателни съотношения - CVT. Тъй като при тях двигателят се държи при едни и същи обороти, при които той е най-ефективен (между точката с най-висок въртящ момент и тази с най-голяма мощност) а скоростната кутия променя постоянно предавателното съотношение, при тях се получава линейно ускоряване. Това кара много хора да си мислят, че колата не ускорява добре, защото не могат да усетят добре познатия jerk от обикновените коли
Въпреки, че колата ускорява максимално ефективно, това все пак кара хора да смятат, че тя не ускорява добре и от чисто маркетингова гледна точка тези кутии се правят нарочно да симулират лек jerk софтуерно, за да могат да се продават