Mazda 626 (GF/GW)
Дълги години Mazda привличаше купувачи с всичко друго, но не и с дизайн. Автомобилите от Хирошима намираха почитатели сред онези, които ценяха преди всичко качества като практичност и надеждност. Компанията промени политиката си радикално през 1991 г., когато на пазара излезе напълно новата 626 с фабричен код GE. Съпътстваха я още няколко модела от другите класове, в чиято външност ясно личеше желанието на маркетинговия отдел да се отърси завинаги от миналото, в което Mazda харесваха само познавачи. Апогеят на новата тенденция личи най-ярко в сегашната гама на производителя, моделите в която междувременно се простиха с две от трите традиционни цифри в названието си. Със задачата да извърви пътя от 626 до днешния бестселър 6 бе натоварен лансираният през 1997 г. модел с фабричен индекс GF. Макар да мина някак незабелязан на фона на суперелегантния си предшественик и небивалите продажби на агресивната "шестица", този автомобил съчетава "най-доброто от двата свята". Последната 626 в историята на Mazda представлява логично развитие на GE, чиито недостатъци са практически изкоренени, а след естетическите ретуши - резултат от рестайлинга от 2000 г. лесно може да бъде объркана с наследника си.
В пазарно отношение Mazda 626 винаги се е целела малко по-ниско от Toyota Carina или Honda Accord. Това обаче съвсем не значи, че лимузината от Хирошима предлага по-лошо качество на изработката. Елегантната каросерия на последното поколение на модела не може да се похвали с чак толкова засукана външност като на GЕ или "шестицата", но пък притежава отлична антикорозионна подготовка. Наличието на ръжда говори недвусмислено за удар или механично нараняване, ако бъде открита по пода. Както и предшественика си, 626 GF се предлага с
каросерия
седан, хечбек и комби. Обединява ги големият багажник с обем над 500 литра, превъзходната егрономия на салона и практичният интериор, за чиято изработка са използвани доста качествени материали. Сред малкото му недостатъци могат да се отбележат само някои случаи, при които възникват неприятни шумове в основата на ветроупорното стъкло. В колите от първите години на производството понякога се късат уплътненията на предните врати. Причина за това става недобре подбраната твърдост на гумата и разстоянието между двете повърхности. В Mazda не стоят със скръстени ръце и през 1998 г. започват да използват различни уплътнители. Не особено силна черта на лимузината от Хирошима е шумоизолацията. Филтрирането на вибрациите и шума от движението и двигателя е по-скоро на средно ниво. Подобно на много други японски модели от този клас, броят на модификациите не е никак голям. За сметка на това нивата на оборудване при 626 покриват всякакви нужди и предпочитания.
Част от едва ли не легендарната си здравина Mazda дължи на изключително надеждните
двигатели
Без да блестят с кой знае какви технически нововъведения и параметри, силовите агрегати на модела са в състояние да навъртят фантастичен пробег без дори да напомнят за себе си. Като логично развитие на GE последната 626-ица наследява почти цялата моторна гама от предшественика си. Тя започва с бензиновия двигател с работен обем 1 840 куб.см и мощност 90 к.с. (100 след 1999 г.) Незнайно защо модификацията, оборудвана с този мотор, се води 1.9, но това едва ли има значение предвид доказаните му качества. Следва го двулитровата машина със 115 или 136 коня, която демонстрира значително по-жив темперамент при аналогичен разход на гориво. Върхът при бензиновите двигатели заема 2.5-литровата V-образна хала със 167 к.с., но тази модификация се среща изключително рядко на вторичния пазар по простата причина, че като нова се продава в далеч не всички европейски страни. Не са забравени и почитателите на дизела, за които има доста приятно предложение в лицето на двулиров турбомотор с мощност 100, а от 2000 г. и 110 к.с. Независимо от модификацията обаче, спецове сочат, че ресурсът на тези двигатели много рядко се изчерпва преди 300 000 км. Практиката показва, че всички гарнитури издържат поне 150 000 км, така че при коли с посочен подобен пробег двигателят би следвало да е напълно сух. След 100 хил. км обикновено накрайниците на високоволтовите кабели вече са негодни и може да се появят проблеми със запалването. Смяната на маслото на 10 000 км и на ангренажния ремък на 90 000 общо взето изчерпват грижите за всички мотори. Особеност има само дизелът, при който в някои отделни случаи с коли, произведени през 1997-1998 г., е отчетено прескачане на няколко зъба. През 1999 г. Mazda връща всички коли, заплашени от дефекта, и заменя ангренажния ремък с нов. Той се отличава лесно от старите по жълтата отметка. Старите ремъци имат бяла такава. В комплекта влиза и друг, по-дълъг болт на ролката. Той предотвратява прескачането на ремъка. При избор на дизел трябва да се внимава много и с качеството на горивото, за да се спестят с проблеми с помпата под високо налягане. Принципно тя подлежи на ремонт, но само от специализирани фирми. Дилърската програма на Mazda предвижда единствено замяна на целия комплект, който е много скъп.
Последната 626-ица се оборудва с механични и автоматични
трансмисии
Моделът съществува във вариант със задвижване на четирите колела. В Европа обаче са продавани само коли с предно предаване. Скоростните кутии са еднакво надеждни, независимо от вида си. Достатъчно е маслото в механичните трансмисии да се сменя веднъж на 80 000, а в автоматичните - на 60 000. За препоръчване е последните да се зареждат с оригинална смазка, с която работят по-добре. Специално внимание заслужават полуосите. Те са достатъчно надеждни, но маншоните издържат не повече от година две. След това трябва да се сменят, за да се избегнат по-сериозни проблеми. Оригиналните маншони са доста скъпи и препатили собственици съветват да се потърси вариант от друг производител. При покупка на употребявана 626-ица си струва да се погледне състоянието на шарнирите, защото те се доставят само в комплект със задвижващия вал и струват между 300 и 400 евро.
За разлика от някои опити за революция в миналото, Mazda 626 разполага със съвсем конвенционално и надеждно
окачване
МакФерсони има както отпред, така и отзад. Разликата е в двойните триъгълни носачи на предния мост. Отзад те са заместени от един надлъжен и два напречни. Сравнително често (на 40-50 хил. км) се сменя само стабилизиращата щанга, чиято цена не е особено висока. Следват я амортисьорите, които издържат между 80 и 100 хил. км. Както и при шарнирите, състоянието на техните маншони трябва да се следи. Изработени са от гумено-пластмасова смес и издържат около две години. При поддръжка трябва да се име предвид, че на реглаж подлежи както предният, така и задният мост.
Кормилното управление със сериен хидроусилител работи надеждно и има завиден ресурс. Дори в български условия рейката издържа поне 200 000 км, а и в конструкцията є е предвидена възможност за регулировка. При поява на луфт, той може лесно да се "обере".
Спирачната система
на по-слабите модификации се екипира с барабани отзад. Всички останали се екипират с дискови и именно при тях се проявява един от малкото недостатъци. Заради специален лагер в главината блокира ръчната спирачка. Смяната му не е скъпа, но е досадна и трудоемка. Заради конструкцията и най-вече разположението си датчиците на антиблокиращата система понякога се повреждат. Като цяло обаче обслужването на спирачките се свежда до смяна на накладки и работна течност.
Не са много и недостатъците по
електрическата инсталация
В колите от първите две години на производството често изгарят крушките на късите светлини заради високото съпротивление на масата. Грамотен жичкаджия обаче отстранява проблема за минути, още повече, че Mazda продава специален комплект кабели за лечението на тази "болест". Понякога се образува нагар по контактите на копчетата за управление на стъклата. Решението и тук е просто - разглобяване и почистване. Случва се генераторът да не зарежда или презарежда акумулатора. Проблемът се решава лесно, но само от специалист, запознат с генераторите на GF. На външен вид те не се отличават почти по нищо от тези на GE, но са свързани с блока за управление на двигателя и в схемите им има нюанси.
Последната Mazda 626 се вписва съвсем на място в добрите традиции на модела. Японската лимузина обаче не само демонстрира изключителна надеждност и здравина, а и хваща окото, без да се перчи с екстравагантен дизайн. Все пак при покупка на употребяван екземпляр е добре състоянието му да се прецени от специалист. Моделът има незначителен брой слаби места, но отстраняването на някои от неизправностите може да се окаже доста скъпо. Цените на резервните части не са никак ниски и предпазливостта никога не е излишна.
Справка за модела
Mazda 626 (GF/GW)
История
Юни 1997 Стартират продажбите на новата Mazda 626 с фабричен код GF (GW за комбито). Предлагат се четирицилиндрови бензинови двигатели с обем 1 840 и 1 991 см3 и шестцилиндров 2.5-литров агрегат с мощност съответно 90, 115/136 и 167 к.с. Каросериите са седан и хечбек с пет врати.
Февруари 1998 На пазара е пусната варсията комби.
Август 1998 Започва монтирането на двулитров турбодизел с мощност 100 к.с.
Ноември 1999 Мощността на базовия 1.8-литров мотор е увеличена на 100 к.с.
Февруари 2000 Външността на модела е модернизирана.
Октомври 2000 Мощността на турбодизеловия двигател е увеличена на 110 к.с.
Юни 2002 Mazda 626 отстъпва място на изцяло новия модел 6 с фабричен индекс GG/GY.
ЦЕНИ НА РЕЗЕРВНИ ЧАСТИ
Двигател (без оборудване) 2 785 EUR
Скоростна кутия (механична) 2 734 EUR
Динамо 450 EUR
Стартер 276 EUR
Водна помпа 225 EUR
Ауспух (без катализатор) 420 EUR
Спирачни дискове (2 бр. предни) 306 EUR
Накладки (предни дискови) 125 EUR
Фар (комплект) 270 EUR
Преден калник 685 EUR
Цените са за оригинални резервни части по
справочника Eurotax Schwacke /без ДДС/ за модел
Mazda 626 2.0 /115 к. с./, произведен 1997 г.
ЦЕНИ НА СТАРО НА Mazda 626 (GF/GW)
Модел Врати кВ/к.с. Нов 2001 2000 1999 1998 1997
Mazda 626 1.9 Comfort 5 66/90 17 174 - - 6 200 5 500 4 700
Mazda 626 1.9 Exclusive 5 66/90 18 396 - - 6 800 6 000 5 150
Mazda 626 1.9 Spirit 5 66/90 18 913 - - 7 050 - -
Mazda 626 1.9 Comfort 5 74/100 19 000 9 100 7 950 6 650 - -
Mazda 626 1.9 Exclusive 5 74/100 20 200 9 750 8 550 7 150 - -
Mazda 626 2.0 Exclusive 5 85/115 19 311 - - 7 250 6 450 5 450
Mazda 626 2.0 Spirit 5 85/115 19 976 - - 7 600 - -
Mazda 626 2.0 Exclusive 5 85/115 21 150 10 150 8 800 7 500 - -
Mazda 626 2.0 Touring Edition 5 85/115 20 283 9 750 8 500 - - -
Mazda 626 2.0 Touring Edition 5 85/115 20 282 9 850 - - - -
Mazda 626 2.0 Exclusive 5 100/136 21 561 - - 8 300 7 300 6 450
Mazda 626 2.0 Sportive 5 100/136 22 800 11 150 9 700 8 350 - -
Mazda 626 2.0 Exclusive 5 100/136 23 450 11 550 10 100 8 700 - -
Mazda 626 2.0 Touring Edition 5 100/136 21 450 10 750 9 400 - - -
Mazda 626 2.0 Touring Edition 5 100/136 21 944 10 650 - - - -
Mazda 626 2.0 TD Comfort 5 74/100 19 066 - - 6 900 6 150 -
Mazda 626 2.0 TD Exclusive 5 74/100 20 191 - - 7 450 6 600 -
Mazda 626 2.0 TD Comfort 5 74/100 20 038 - 8 150 7 400 - -
Mazda 626 2.0 TD Exclusive 5 74/110 21 162 - 8 750 7 950 - -
Mazda 626 2.0 TD Comfort 5 81/110 21 400 10 150 8 500 - - -
Mazda 626 2.0 TD Exclusive 5 81/110 22 600 10 700 9 000 - - -
Mazda 626 2.0 TD Touring Edition 5 81/110 21 111 9 950 - - - -
Mazda 626 1.9 Comfort 4 66/90 17 174 - - 6 050 5 150 4 650
Mazda 626 1.9 Exclusive 4 66/90 18 396 - - 6 650 5 700 4 950
Mazda 626 1.9 Spirit 4 66/90 18 913 - - 6 900 - -
Mazda 626 1.9 Comfort 4 74/100 19 000 8 900 7 800 6 650 - -
Mazda 626 1.9 Exclusive 4 74/100 20 200 9 650 8 450 7 250 - -
Mazda 626 2.0 Exclusive 4 85/115 19 311 - - 7 100 6 150 5 400
Mazda 626 2.0 Spirit 4 85/115 19 976 - - 7 400 - -
Mazda 626 2.0 Exclusive 4 85/115 21 150 9 950 8 700 7 550 - -
Mazda 626 2.0 Touring Edition 4 85/115 20 283 9 600 8 400 - - -
Mazda 626 2.0 Touring Edition 4 85/115 20 282 9 650 - - - -
Mazda 626 2.0 Sportive 4 100/136 22 800 12 000 9 550 8 250 - -
Mazda 626 2.0 Exclusive 4 100/136 23 450 11 500 10 000 8 700 - -
Mazda 626 2.0 Touring Edition 4 100/136 21 450 10 850 9 450 - - -
Mazda 626 2.0 Touring Edition 4 100/136 21 944 10 450 - - - -
Mazda 626 2.0 TD Comfort 4 74/100 19 066 - - 6 700 5 900 -
Mazda 626 2.0 TD Exclusive 4 74/100 20 191 - - 7 250 6 350 -
Mazda 626 2.0 TD Comfort 4 74/100 20 038 - 8 350 6 950 - -
Mazda 626 2.0 TD Exclusive 4 74/110 21 162 - 8 950 7 500 - -
Mazda 626 2.0 TD Comfort 4 81/110 21 400 9 950 8 750 - - -
Mazda 626 2.0 TD Exclusive 4 81/110 22 600 10 550 9 250 - - -
Mazda 626 2.0 TD Touring Edition 4 81/110 21 111 9 950 - - - -
Цените са в EUR в Германия по данни от Eurotax-SuperSchwacke
Mazda 626 (GF/GW)
АЛТЕРНАТИВИТЕ
Mazda 626 (GF/GW)
Работен обем 1 840-2 497 куб. см
Мощност 90-167 к. с.
Максимална скорост 178-208 км/ч
Ускорение до 100 км/ч 13.5-9.6 сек.
Toyota Avensis (T22)
Работен обем 1 587-1 998 куб. см
Мощност 90-150 к. с.
Максимална скорост 175-210 км/ч
Ускорение до 100 км/ч 12.4 -9.1 сек.
Nissan Primera (P11)
Работен обем 1 597-1 998 куб. см
Мощност 90-150 к. с.
Максимална скорост 170-218 км/ч
Димитър ДИМИТРОВ
AvtoMitak@avto.bg