lКак да внасяме коли от Германия?
По повод на проблема от МВР обещаха да проучат нещата и да излязат с официална информация относно въпросните временни регистрационни табели. Ето и тяхната информация за режима на валидност на временните и специални регистрационни номера на закупени от Германия моторни превозни средства, преминаващи през територията на Унгария.
В повечето държави членки на ЕС, както и в Унгария се издават т.нар. временни или специални регистрационни номера. Те се издават при покупко-продажбата на МПС. Тези номера са валидни при техническите прегледи на закупеното МПС и са само за временна употреба. Някои типове временни номера са валидни само в страната, която ги издава. ЕС не може да възпрепятства правото на собствена преценка на страните членки, в резултат на което да бъдат въведени вътрешни правни разпоредби и по-строги условия. Поради това различните страни имат различен подход към чуждестранните временни регистрационни номера. В Унгария например, спрямо автомобилите, които се движат с чуждестранни временни номера, се прилагат правилата, валидни за държавата, в която автомобилите са регистрирани. В тази връзка движещите се с немски временни номера коли на територията на Унгария трябва да спазват следните разпоредби:
Специален временен рег. номер - "жълт номер"
Издава се заедно с временната регистрация и има валидност максимум 5 (пет) дни и е само за движение на територията на Германия. Целта на тази временна регистрация е автомобилът да може да участва в движение с временен характер, напр. пробно изпитание, движение до конкретно място, където ще бъде регистрирано, ремонтирано и т.н.. При издаване на такъв тип регистрационни номера не е необходимо МПС да разполага с удостоверение за техническа изправност. Регистрационният номер започва с цифрите 04 и в дясното жълто поле е обозначен последният ден от валидността. Датата се разчита отгоре надолу: ден, месец, година, отбелязани в двуцифрени групи. Датата е от значение само на територията на Германия поради факта, че автомобил с подобен регистрационен номер няма право да се движи извън територията й. Този тип регистрационен номер обикновено се използва от автокъщи. Застраховката „Гражданска отговорност” към този номер е валидна само за територията на Германия. Въз основа на настоящата практика издаването на рег. номер и издаването на застраховка могат да се разделят на отделни процедури. Още повече, че застраховката „Гражданска отговорност” може да се направи и по Интернет. В Германия е възможно да се издаде “зелена” карта на МПС, която е валидна в чужбина, но превозното средство е регистрирано със специален временен номер, валиден само на територията на Германия.
Експортен регистрационен номер - "червен номер"
Този тип регистрационен номер се издава, когато МПС ще се изнася от Германия. Целта е закупеното превозно средство да бъде транспортирано на собствен ход до мястото на експорта. В червеното поле е обозначен последният ден на валидността на рег. номер. Неразделна част към този рег.номер е “зелената” карта. Застраховката е валидна за страните-членки на ЕС, като има специални условия за трети страни. За да се издаде такъв тип рег. номер автомобилът трябва да разполага с удостоверение за валиден технически преглед
Важно е да се знае, че ако превозното средство има специален временен рег. номер, то няма право да се движи на територията на Унгария. Това право автомобилът има само при наличието на експортния рег. номер в рамките на неговата валидност. Законовата процедура е закупено в Германия МПС, което се транспортира в чужбина през Унгария, да бъде снабдено с експортен рег. номер, който е в рамките на срока на валидност, отбелязан върху него. Така че ако преминавате пре Унгария с жълти рег. временни табели или срокът на червените регистрационни номера и документи е изтекъл, същите се считат за невалидни. При проверка табелите се отнемат и на водачите се съобщава, че МПС могат да бъдат транспортирани само на платформи. Изключения не се допускат.
Колите с жълти рег. табели се спират от движение в Унгария. Съгласно законите в Унгария жълтите транзитни номера за автомобили втора употреба, закупени в Германия, са невалидни на територията на Унгария. За да се издадат червените транзитни номера, колата трябва да има валиден технически преглед TUV.
Друго важно условие, за да се издаде временния талон, заедно с транзитните червени номера е необходимо да се плати и данък за колата за времето на действие на новите номера. Практиката обаче е, че данък може да се плати за минимум 1 месец и е равен на 1/12 от годишния размер. Уловката с данъка е, че се плаща по 2 начина: : Предоставя се немска банкова сметка и съгласие от притежателя й да се вземе от там сумата : Отива се в данъчното Finanzamt и там се плаща в брой. : На място в Zulassung-а няма как да се плати данъка б брой или с кредитна карта Тъй като обикновено Finanzamt няма в малките градове, твърде вероятно е да се наложи да се ходи до друг, по-голям град наблизо. Но новозакупената кола вече няма номера. Затова е нужен стария собственик. Трябва да го накарате да предостави на Zulassung своята банкова сметка, откъдето да се вземат парите за данъка. В противен случай ако сте с втора кола, отивате в данъчното (Finanzamt), плащате данъка за 1 месец и се връщате в Zulassung.
Там с бележката за платен данък, Гражданската отговорност, големия и малкия талон и валиден технически преглед TUV и след заплащане на административна такса ви залепят лепенки, които валидират изработените вече табели за номерата на колата и издават временен малък талон, с който се пътува до БГ.
След това служител на Zulassung идва лично до колата и сверява данните от талона с рамата на автомобила и като цяло се уверява, че такава кола наистина съществува.
При друго пътуване, описано по-долу - пасат 2002 г. 1.9 тди 130 к.с.: Цитат: Застраховка за 9 дни: 64 EUR Данък за 1 месец, докато колата е с транзитните номера: 24 EUR (Платен във Finanzamt-данъчното в друг град) Транзитни номера (табелите): 2x17 EUR = 34 EUR Административна такса за издаване на транзитни номера: ~30 EUR Общо около 150 евро излезе всичко необходимо, за да отпътуваме с червените номера, платени за най-краткия период от 9 дни.
Ето още малко инфо от колега, който си е докарал пасат Б6 2.0 тди от Германия: Цитат: застраховката за 9 дена за транзитните номера е 70 еврака (ако искаш за 30 дни е 100 евра.) в цуласунга плащаш около 37-42 евро такса; за номерата плащаш 32-33 евро; и данъка трябваше във финанцзамт да се плати, но навих собственика да си даде неговата семтка - той беше 27 евро
: Ако купувате автомобила от фирма/търговец/автокъща, обикновено тя няма никакви номера. Затова е нужно търговецът да си сложи негови временни "дилърски" номера, с които да закара колата до KFZ-Zulassungsstelle. В противен случай няма как да си тръгнете с колата на самоход, защото в Zulassung искат да видят на място колата, за да й издадат номера и талон на ваше име.
4. ВНОС В БЪЛГАРИЯ: След като сме се сдобили с червените номера пътуваме към България. При самото влизане в България се подготвя митнически манифест. на една от будките на границата за статистически цели. Цената е 15 лв. Не съм сигурен дали се изисква от физически лица, или само от фирми.
5. РЕГИСТРАЦИЯ В КАТ: За регистрацията са необходими (направете си за всеки случай по 2 копия от всичко): : Платена Еко Такса (Плаща се на будките пред КАТ-София - за другите градове не зная. : Платена застраховка Гражданска Отговорност (може да се сключи без номера и след регистрацията се дописват номерата) : Договор за покупко-продажба + фактура, ако е от фирма ("Договор за покупко-продажба между последния собственик по бриф и тебе. Ако е закупена от немски автосалон, то тогава може продавача да е фирмата." ) : Голям и малък зелен талон на автомобила от Германия ("бриф") : Транзитен талон (този, който е получен с червените номера) : ...?
_________________ Мазда 323 f BG 1.6 1991 ex Мазда 323 f BA 1.5 1995 ex Мазда Premacy 1.8 2001 ex Мазда 5 2.0 2006 ex Мазда 6 GH 1.8 2009 ех Мазда..?????
|