Току що прочетох следната статия от далечната 2006г:
https://www.google.com/amp/s/www.nbcnew ... na13610746(ако не сте чували за етанол, това е био-гориво, което се смесва с бензина до определен %. Повишава октановото число вместо по-скъпите примеси, които се използват в по-високия клас бензин, но отделя 30%-40% по-малко енергия при взрив и уж разяжда гумени маркучи)
Според нея, преди 2006 всички бензиностанции в Япония предлагат стандартен бензин със съдържание на етанол до 3%, и почти никои коли до тогава не са предвидени за употреба на тогава-революционния бензин E10 (до 10% съдържание етанол), който днес е стандарт у нас.
Та се замислих: аз карам японка 2004г и зареждам E10 по принцип, но това изглежда бърка работата на двигателя. Потвърдено е, че E10 влошава икономията на горивото с около 3% в сравнение със "стария" бензин, а нашите коли, които изобщо не са предвидени да се карат на такова гориво, никой не знае с колко им се влошава работата. Представям си, че по-старичките коли го приемат като 90% бензин и 10% вода..
Единственият бензин в БГ, за което което знам, че е с до 3% етанол е най-скъпият на Шела. Та преди години заредих от там и ако не усети разлика във вървежа, то двигателят прозвуча съвсем различно. На ниски обороти: безшумен, без вибрации, на високи звучеше като някъв мустанг, без шега, това се чуваше в купето между 4х и 6х оборота, чак хората се обръщаха стреснати:
https://youtu.be/D40Vrzt0uYMВидиш ли, тогава за първи път усетих колата да работи както й е предвидено. Само дето изобщо не ми изнася, нито на вас предполагам, да плащам 40 'стинки отгоре на тия цени. Та изгкежда можем само да се надяваме, че това високо съдържание на етанол не вреди на двигателя особено, нито пък на харча.