КЛУБ МАЗДА - БЪЛГАРИЯ
http://forum.mazdabg.com/

Ламбда Сонда - може би проблемна
http://forum.mazdabg.com/viewtopic.php?f=30&t=48607
Страница 1 от 1

Автор:  Mazda323F_Lantis [ 22 Апр 2019, 18:12 ]
Заглавие:  Ламбда Сонда - може би проблемна

Здравейте.

Може ли да ми обясните принципа на действие на тази животинка, че не ми е ясно много какво мери и какво става.Имам и конкретен въпрос.Когато дам газ и отпусна педала веднага оборотите си падат плавно но вместо да паднат до 750 и там да останат, падат за секунда на 500 (без да гасне) и пак се нормализират на 750.Така е и на бензин, и на газ.Колата се чувства тромава и на двете горива.Ходил съм на елкон скоро но ми казаха, че нямам проблем с електрониката.
Поздрави и благодаря предварително.

Автор:  valio323 [ 22 Апр 2019, 18:54 ]
Заглавие:  Re: Ламбда Сонда - може би проблемна

Стъпковото моторче е наи вероятната причина според мен. :)

Автор:  maZZda [ 22 Апр 2019, 23:47 ]
Заглавие:  Re: Ламбда Сонда - може би проблемна

Най общо казано, ламбда сондата мери останалия неизгорен кислород във изпускателната тръба и го сравнява със количеството кислород във околната атмосфера.По този начин определя колко бедно или богато е изгоряла сместта. :wink:

Автор:  valio323 [ 23 Апр 2019, 17:30 ]
Заглавие:  Re: Ламбда Сонда - може би проблемна

Датчика за кислород /ламбда сонда/ е предназначен за определяне концентрацията му в изгорелите газове, съставът на които зависи от съотношението гориво и въздух в сместа, подавана в цилиндрите на двигателя.
Информацията, която дава датчика във вид на напрежение или изменение на съпротивлението се използва от електронния блок за управление /ЕБУ/ за управление на пръскването при корегиране на количеството подавано гориво.

За пълното изгаряне на 1 кг. бензин е необходим 14,7 кг. въздух.
Такъв състав на гориво-въздушната смес се нарича стехиометрически.
Той обезпечава най-малко съдържание на токсични вещества в изгорелите газове и съответно ефективното им доизгаряне в катализатора.

За оценка състава на гориво-въздушната смес се използва коеф. за излишък на въздух - отношението на количеството въздух, постъпващо в цилиндрите към количеството въздух, теоретически необходимо за пълното изгаряне на бензина. В световната практика този коефициент се нарича ЛАМБДА.

При стехиометричната смес ламбда=1, ако ламбда<1 /недостиг на въздух/, сместа се нарича богата, при ламбда>1 /излишък на въздух/, сместа се нарича бедна.

Най-голяма икономичност при пълно отваряне на дроселовата клапа
на бензиновия двигател се постига при ламбда=1,1-1,3. Максимална мощност се постига, когато ламбда=0,85-0,9.

В световната практика датчика може да бъде наричан различно, кислороден датчик, регулатор ламбда, ламбда сонда, датчик за концентрация на кислорода в отработените газове.

Кислородните датчици биват два типа: електрохимични и резисторни.
Първият тип работят на принципа на елемент, изработващ ел. ток. Вторият, работи като резистор, изменяйки своето съпротивление от условията на средата, в която се намира.

Основна част на електрохимичния датчик е керамичен накрайник.
Той се намира в потока изгорели газове. Ефективната работа на датчика е възможна при температура не по- ниска от 300-350 градуса по целзий. Затова, за бързо загряване след пускане на двигателя, съвременните датчици са снабдени с електрически нагревателен елемент.

Датчиците без нагревател могат да имат 1 или 2 проводника, а пък датчиците с нагревател могат да имат 3 или 4 проводници. Като правило проводниците в светли цветове се отнасят за нагревателя, а тъмните - към сигналните проводници. Във връзка с това, че датчика за кислорода може да изработва ел. сигнал само при температура 300 350 градуса по Целзий и нагоре, датчиците без нагревател се поставят в изпускателния колектор, а с нагревател - пред катализатора. Понякога се поставят по два кислородни датчика: пред катализатора и след него.

Датчиците за кислород са с неразглобяема конструкция и не изискват обслужване. Ресурсът на електрохимичните датчици е от 60 до 80 хил. км. пробег.

Причините за преждевременна повреда на датчика за кислорода са:

1. Използване на оловен бензин или неподходящо гориво.
2. Прегряване на датчика.
3. Многократни и неуспешни опити за палене на двигателя през къси интервали, което води до натрупване на неизгоряло гориво в изпускателния колектор, което може да се възпламени детонационно
4. Проверка работата на цилиндрите на двигателя чрез махане на запалителните кабели от някоя от свещите;
5. Нехерметичност в изпускателната система.

Възможни признаци за неизправност на датчика за кислорода:

1. Неустойчива работа на двигателя при ниски обороти /празен ход/
2. Увеличен разход на гориво
3. Влошаване динамичните характеристики на автомобила
4. Характерна детонация около катализатора след гасене на двигателя
5. Повишена температура около катализатора

Правила за демонтаж и монтаж на датчика.

1. Демонтажът се извършва само при студен двигател;
2. Проверка на херметичността при монтаж;
3. Проверка работоспособността по контролируеми параметри.

Контролират се следните параметри, но при работна температура 300-350 градуса по Целзий

1. При ламбда=0,9 напрежението в сигналния проводник трябва да бъде не по-малко от 0,65V
2. При ламбда=1,1 напрежението в сигналния изход трябва да бъде не повече от 0,25V
3. Време за сработване при обеднена горивна смес не повече от 250 мс
4. Време за сработване при обогатена горивна смес не повече от 450 мс
5. Съпротивление при температура 300-350 градуса по Целзий не повече от 10 килоома.

Съдържанието е копирано от друго място. :D

Автор:  Mazda323F_Lantis [ 24 Апр 2019, 16:33 ]
Заглавие:  Re: Ламбда Сонда - може би проблемна

Да ходя ли в сервиз да свалят стъпковото да го чистят или трябва ремонт.

Автор:  valio323 [ 24 Апр 2019, 17:23 ]
Заглавие:  Re: Ламбда Сонда - може би проблемна

По скоро се почиства добре заедно със дросела.....тук един колега го е правил това....
https://forum.mazdabg.com/viewtopic.php ... B5#p430826

Автор:  Mazda323F_Lantis [ 01 Май 2019, 16:56 ]
Заглавие:  Re: Ламбда Сонда - може би проблемна

Ако реша да сменя сондата трябва ли да се прави някаква настройка на горивната смес или друга?Мисля да я сменя защото автомобила се чувства тромав и са казали на баща ми, че е от нея.

Автор:  Драгойчо [ 01 Май 2019, 19:23 ]
Заглавие:  Re: Ламбда Сонда - може би проблемна

Колега, толкова много има изписано по темата, че... ако си беше прочел правилата на форума, досега щеше да си изчел всичко и да си беше решил проблема. И не, не е само от ламбда сондата. На тая възраст на колата, проблемите винаги са комплексни. Винаги!

Страница 1 от 1 Часовете са според зоната UTC + 2 часа
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/