Здравейте,
Преди 4 месеца ми светна лампата Check engine. Диагностика със Forscan даде следните кодове:
PCM: P2584 Fuel Additive Control Module Requested MIL
FACM (Fuel Additive Control Module):
P1927 Fuel Additive Too Low /Empty
P1932 Fuel Additive Low
P1922 Fuel Additive Level Circuit
Отидох в Мазда, казах "май имам нужда от каталитична течност". Интересно е, че досега на всеки 75 хил км съм доливал и лампата не е светвала.
След първото посещение: „Ами да – трябва да долеем течност ама сега нямаме. Ама след две седмици сте пръв списъка“
Минаха две седмици, викнаха ме и оставих колата. В края на деня, много угрижени: „Хмм, май ви е изгорял компютъра.“ Поисках да го извадят и да ми го връчат + Мазда парт номер. Казаха че не го държат наличен в резерв и не се произвежда вече (Y603-18-701B). Оказа се че е FoMoCo (Ford Motor Company) EAS310.01. Потърсих в нета – намират се тук там из Европа на цени между 50 и 200 Евро втора употреба. 300.01 беше много по-евтин, ама не е ясно колко са съвместими.
Реших да потърся какво има в черната кутия – вътре платка Мagneti Мarelli, един процесор, един CANbus контролер, някакви операционни усилватели и транзистор за управление на помпата. Захранена с 12 волта платката се държеше адекватно, имаше генерация на тактов сигнал, а и след като комуникира по CANbus с Forscan – силно се усъмних че е „изгоряла“. Просто няма какво да изгори.
Започнах четене на форуми – този и световните – как се лекуват тези грешки. Оказа се че по света много хора се борят с тези грешки:
- Ресетват FACM компютъра;
- Сипват каталитична течност;
- Изпълняват начални процедури по запълване на системата, … нищо.
- Няколко човека се хвалят че след смяна на резервоарчето (2 литра обем, Ford part No 3M519C103AJ, Mazda part No BN9M-42-10XG) проблема изчезва -
https://www.fordownersclub.com/forums/topic/87725-facm-reset/page/2/#comments .
Намерих информация, че нивото се мери от пиезо-пластина която генерира някакви звуци (
https://workshop-manuals.com/ford/focus_2004.75_07.2004/mechanical_repairs/3_powertrain/303_engine/303-04f_fuel_charging_and_controls_1.6l_duratorq-tdci_%28dv%29_diesel/description_and_operation/fuel_charging_and_controls_vehicles_with_diesel_particulate_filter_%28dpf%29/ и
http://www.dieselmechanic.info/common-rail/bosch-common-rail-system-fuel-additive-pump-unit.html ). Намерих една фейсбук публикация – как дефектно такова резервоарче е отворено (необратимо в общи линии) и е намерена счупена спойка на пиезо пластината (
https://www.facebook.com/jankroon/posts/2289054801308933 ).
Намерих по обяви от морга такова резервоарче (50 лв от България), по ebay се движеше около 200 - 400 паунда - втора употреба. Мазда казаха, че е налично като резервна част и е само 800 лева – направо оферта, спрямо 400 паунда втора употреба.
Смяната трябваше да е лесна – ама не баш. В общи линии – поне канал трябва, най добре подемник – за се работи лесно. Резервоарчето е монтирано между 2 греди на задния мост с 3 болта 10 мм. То обаче е защитено от метална планка – захваната с 4 болта 14мм. Те са навити в заварени гайки. Напръсках ги със WD40 смазка да потръгнат по лесно. Първият се разви с доста зор. На вторият зора му дойде в повече и гайката изчатка – трябва рязане.
Добрите хора в Крафт ауспуси се навиха да се борят с това. Успели да развият всички болтове, да прелеят скъпоценната течност, да се оплискат малко (уви – много гадна течност – цапа и силиконовите маркучи се раздуват от нея). Също така – обявата на моргата от фейсбука беше със кофти снимка и ми пратиха резервоарче със счупен щуцер на помпата. Нейсе – можеше да се премести помпата (със здрав щуцер) от стария на „новия“ резервоар.
При измерване на пиезо сензора на стария резервоар – показваше 900 pF капацитет. Помпата е около 10 ohm– т.е. 1 А консумация и е електромагнит на импулси – едно преливане на добавка е примерно 50-100 импулса. Счупеният сензор измерен от буксата на FACM e 100 pF.
Оказа се също, че през цялото време, въпреки Check engine и наличието на грешките: системата е добавяла течност на „сляпо“. Установих го, като запоих един пиезо зумер – паралелно на помпата. След зареждане на бензиностанция – FACM засича отворена капачка, запитва ECU (PCM) и според добавеното гориво - дозира и добавката. Това става до 2-3 минути след потегляне от бензиностанцията – чува се едно писукане от зумера, като класически телефон, ама за 2-3 секунди.
По форумите твърдят че връзката между компютъра и резервоара е 3-проводна, при Мазда 3 е 4-проводна - приложените схеми.
Сега остава да си сменя DPF че той съвсем се задръсти (особено като съм карал около месец с FACM на масата за разучаване и анализ).