Правя темата, за да спестя лутане по форуми на колеги с Кседоси (и не само), които имат желание сами да се справят с проблема и да спестят някой лев! Става въпрос за прословутия проблем с дясното вътршно каре. Има го ново, но не е евтино. Освен това трябва да се сменя заедно с вала, който влиза в ск. кутия, защото е тъпо да се сложи ново каре на вал с износени шлици. А проблема е именно в тях!!! В повечето случаи при диагностика, липсва луфт в самото каре, но има луфт при разклащането му във всички посоки радиално (при мен беше от порядъка на 8-10 мм) и вала м/у двете карета подскача на където си иска. След като прочетох в руските форуми как се справят с проблема, реших да го направя и аз. Там видях три начина и реших да комбинирам два от тях. Третия е заваряване и категорично не става, така че го избягвайте!
Сега по същество! При първия метод, между шлиците на чашката на карето и вала се набиват шевни игли с дължина около 40 мм, като им се режат ушите. При втория метод, в полуоската се прави резба, чашката на карето се дупчи точно в центъра и се навива болт със шайба. Силно препоръчително е, да се смени и опорния лагер на вътрешното каре заедно със семерингите! Някои сменят и семерината на ск. кутия, през която влиза полуоската, но аз реших, че при мен е ок и оставих старата.
Предполагам че повечето колеги знаят как се сваля полуоска, но ще обясня за тези, които не знаят. Като казвам полуоска, имам предвид само онази част от нея, която ни е необходима, т.е. вътрешния вал плюс лагера и чашата на карето, които изглеждат ето така:
Прикачени файлове:
1444899378098.jpg [ 58.79 KiB | Прегледано 8930 пъти ]
Ако разполагате с гараж и канал сте супер! Аз нямам и правих всичко пред блока
Вдигаме на крик предвариелно застопорената Мазда с трупчета, тухли, кой квото има .. Лично аз не лягам под кола вдигната само на крик и затова подложих един пън. Сваляме колелото. Лягаме отдолу, развиваме пробката на ск. кутия и източваме маслото. Откачаме единия край на биалетката:
Прикачени файлове:
1445278878293.jpg [ 37.9 KiB | Прегледано 8925 пъти ]
Откачаме спирачния маркуч:
Прикачени файлове:
1445279245885.jpg [ 40.45 KiB | Прегледано 8925 пъти ]
Пак лягаме отдолу и развиваме трите болта, които държат кожуха на опорния лагер и вала към двигателя ( тая прцедура е гадна без канал). Тя и с канал е гадна, та какво остава и без, ама няма как ... Достъпа до тези болтове е ограничен, но с повече търпение става. Не съм ги снимал от долу, но на първата снимка се вижда как са разположени. След това преди да сме излезли из под колата, махаме скобата на маншона на вътрешното каре и го издърпваме от чашата на карето. Вече се предполага че сме бая омазани с грес и масла и ислизаме на светло. Пушим една цигара и продължаваме
Откачаме датчика на ABS-а. Откачаме късия накрайник на кормилната щанга:
Прикачени файлове:
1445279250507.jpg [ 46.78 KiB | Прегледано 8923 пъти ]
Развиваме двата болта, които държат шенкела към макферсона:
Прикачени файлове:
1445279249113.jpg [ 41.39 KiB | Прегледано 8925 пъти ]
Издърпваме навън цялата главина със спирачния диск и карето излиза от чашката. Сега остава да легнем пак под колата и да извадим внимателно вала от ск. кутия. Чашата на карето се отделя от вала с чук. Аз пробвах първо с гумен но понеже в шлиците всичко е в ръжда, прибегнах до истински чук. 2-3 удара и излиза. Ще забележите, че на външния край на шлиците на вала има канал, във който има един прорязан осигурителен О-пръстен. Именно той държи карето към вала. На снимките ми май не се вижда ..
Ето как изглеждат силно износените шлици на самия вал
Прикачени файлове:
1445101640301.jpg [ 31.37 KiB | Прегледано 8923 пъти ]
и на чашата на карето
Прикачени файлове:
1444899412871.jpg [ 21.12 KiB | Прегледано 8923 пъти ]
Следва махане на семерините на лагера и на самия лагер. За него ще ви е необходима скоба за вадене на лагери. С блъскане с чук не се пробвайте, че има вероятност да се прецака вала на полуоската! Лагера не е скъп и се намира навсякъде. Аз лично си взех SKF за няма и 13 лв - на снимката се виждат параметрите му 6206-2RS
Прикачени файлове:
1445071789134.jpg [ 33.27 KiB | Прегледано 8923 пъти ]
Поръчах си двете семерини. Оригиналните им номера са G560-25-744 и G560-25-742 (която не намерих в BG) и взех друга, която пасна мн. добре. Става въпрос за по-малката на снимките. Тя е от страната на карето
Прикачени файлове:
1445262198202.jpg [ 37.63 KiB | Прегледано 8922 пъти ]
Прикачени файлове:
1445262209201.jpg [ 38.24 KiB | Прегледано 8922 пъти ]
Продължаваме нататък. Отиваме на стругар и искаме да провери дали няма изкривяване на вала. Ако е ок, прави резба М12х1.5 с дълбочина 40 мм.и болт със същата резба от шестостен за ключ 19 мм, но с 3 мм по-къс, плюс шайба с външен ф 30мм. и дебелина 2мм. Заедно със вала носим и чашата на карето. в дъното на която се пробива отвор за болта точно в центъра!
От тук на сетне започва сглобяването по обратен ред. Първо лагера се набива в леглото на кожуха. За целта аз използвах менгеме, като предварително смазах лагера и леглото са да влезе по-лесно. След това двете семерини с подходящ дорник. След това лагера се набива върху вала пак с дорник. Следва монтажа на чашата към вала. Както споменах в началото, използвах игли за шиене с дължина около 4см. Трябва да са стоманени и да не се огъват!!! Необходими са 7 бр. Режат им се ушите за конеца, мажат се тънко шлиците на вала с грес, за да се задържат иглите и се подреждат през 4 шлици (обшо са 28). После се гресират и шлиците на чашата и внимателно се надява на вала, като се внимава да не се разместят иглите. Веднъж катосе центрира и подведе, няма проблем. По-нататък вече е необходим чук. Слага се трупче в/у чашата и се набива докрай. Аз лично не съм сложил осигурителния пръстен, за който споменах по-горе. Сглобката по този начин е изключително здава и мн. хора спират до тук. Но както споменах в началото, аз реших да комбинирам и навих болта със шайбата, като за застопоряване на вала използвах тръбно менгеме! Здравината на сглобката е брутална!!!