Начало форум

КЛУБ MAZDA - БЪЛГАРИЯ

www.mazdabg.com

Дата и час: 21 Яну 2020, 21:46

Часовете са според зоната UTC + 2 часа


Правила на форума


ПРАВИЛА НА КЛУБ MAZDA - БЪЛГАРИЯ!



Напиши нова тема Отговори на тема  [ 1 мнение ] 
Автор Съобщение
МнениеПубликувано на: 16 Ное 2010, 14:18 
Offline
фен
Аватар

Регистриран на: 06 Юли 2010, 18:59
Мнения: 424
Местоположение: София / Враца
skype: kalin___
В тази тема ще разгледам устройството на изпускателната уредба (И.У.) на ДВГ, и някои възможности за промени и настройки с цел повишаване на мощноста на двигателя.

И.У. има предназначение да отведе отработилите газове от двигателя в атмосферата. Започва от отвора на изпускателния канал и завършва на края на изпускателната тръба.
Относно ДВГ искам да въведа следните разграничения:
Според тактността на работа:
-2Т
-4Т
Според броя на цилиндрите:
- едноцилиндрови
- многоцилиндрови ( 2, 3, 4, 5, 6, 8, 10, 12 и повече)
Според цикъла на работа:
-бензинови (цикъл на Ото)
-дизелови (цикъл на Дизел и Събатие)
Според вида на очистването:
-атмосферно без елементи за резонансно очистване на цилиндрите (2Т, 4Т, бензинови и дизелови)
-атмосферно с елементи за резонансно очистване (2Т, 4Т, бензинови и дизелови)
-свръхпълнене без елементи за резонансно очистване (2Т, 4Т, бензинови и дизелови, турбокомпресор, механичен компресор и др.)
-свръхпълнене с елементи за резонансно очистване (2Т, 4Т, бензинови и дизелови, турбокомпресор, механичен компресор и др.)
Към тази уредба се отнасят следните елементи за атмосферно с и без елементи за резонансно очистване на цилиндрите (2Т, 4Т, бензинови и дизелови):
За Бензинови ДВГ -2Т има следните съществени особенности:
1. Изпускателен канал
2. Изпускателна/и тръба/
3. Шумонамалител състоящ се от 2 части :
3.1.Резонансно гърне (1 част ) се състои от:
3.1.1.Конус създаващ зона на разреждане в тръбата 2. Установено е, че рязко разширяващи се конуси дават вълни с по-малка дължина но с по-голяма енергия в сравнение с тези, които се получават от тесни, удължени конуси. Следващите елементи са:
3.1.2. Разширителна камера, разположена между двата конуса, служи да удължи пътя на вълните, отразени от контраконуса 3.1.3. В този участък става необходимото наслагване на фазите на вълните по пътя им към изпускателния отвор или влиянието му е аналогично на участък 2.
3.1.3. Обратен конус, създава в изпускателния тръбопровод отразена вълна от налягане, която се връща към изпускателния отвор на цилиндъра и пречи на излизането на прясната горивна смес от него когато е приключила фазата на продухване а изпускателния отвор е отворен още 20-40’ по време на сгъстяването, това се възпрепятства като вълната създава (ефект на “подпиране” на заряда).
3.1.4. Стеснен накрайник: Той създава повишено налягане в зоната на контраконуса 3.1.3. което при ниски честоти на въртене, спомага за задържането на прясната горивна смес при продухването. Като правило диаметъра на 3.1.4. еравен на 3/5 от диаметъра на 2.
От тук става ясно, че резонансното гърне на 2Т двигателя е оразмерено оптимално към двигателя и не бива да се променя а може да се почисти евентуално от нагар (чрез обгаряне или накисване в газ). Иследванията показват, че за един и същ 2Т двигател, с такова гърне се повишава мощността с 25% и намалява разхода с 15% за разлика от двигателя без него.
3.2. Шумозаглушител (2 част ) с елементи намаляващи енергията на излизащите с висока скорост отработили газове). Това показва, че тези елементи създават някакво съпротивление което може да намали мощността до 2%, за това се препоръчва демонтиране на цялото гърне или на лабиринтните елементи, като се следи за допустимото ниво на шума което неизбежно нараства.
4. Системи за управление на изпускането ( за създаване на управляем резонанс), тези системи се вграждат в съвременните японски мотоциклети и е свързано със сложни конструктивни изменения и не е по силите на обикновенния състезател или механик.
Това са :
4.1. Резонансна камера
4.2. Автоматично управляема камера за увеличаване на въртящия момент на двигателя.
4.3. Система АТАЧ за подобряване на характеристиките на всички режими на двигателя.
4.4. Система САЕК за автоматично управление на изпускането на отработилите газове.

За Бензинови ДВГ - 4Т
1. Изпускателен канал/и
2. Изпускателна/и тръба/и (колектори за многоцилиндрови
двигатели)
3. Шумонамалителни елементи състоят се от :
3.1.Катализатор (каталитичен неутрализатор) (1 гърне ).
3.2.Шумозаглушително гърне, обикновено 2 или 3 броя (Това са отделно монтирани камери за заглушаване на ниско- и високо-честотните шумове на двигателя). Това са елементи намаляващи енергията на излизащите с висока скорост отработили газове). От тук следва, че тези елементи създават някакво съпротивление което може да намали мощността до 2%, за това се препоръчва демонтиране на гърнета или на лабиринтните елементи ( напълване с стъклена вата при оставяне на последното ), като се следи за допустимото ниво на шума което неизбежно нараства.
За Дизелови ДВГ (2Т, 4Т) настойката на изпускателната уредба е аналогична с бензиновите което е разгледано в предните точки.
-свръхпълнене с елементи за резонансно очистване (2Т, 4Т, бензинови и дизелови, турбокомпресор, механичен компресор и др.)
Всичко до тук е същото както в предходната точка с следната подробност за двигатели със свръхпълнене с елементи за резонансно очистване. При 2Т вече бе разгледано в предходните точки.
При 4Т двигател, конструкцията на изпускателната система влияе съществено върху мощноста. Бързото отделяне на продуктите на горенето, създава в цилиндъра разреждане, което може да достигне 50 кПа. Също така в изпускателната тръба се образуват зони на понижено налягане. Опитно е установено, че е благоприятно изпускателната тръба да завършва с конусно -разширяващ се накрайник, наречен мегафон. Той може да обслужва макс. 5 цилидъра. (Който е обърнал внимание на състезателните автомобили ВАЗ знае как изглежда на външен вид). При висока честота на въртене, усилва освобождаващия ефект на изпускателната система при условие, че изпускателния клапан се затваря със значително закъснение – не по- малко от 30’ след ГМТ. Следователно, мегафона спомага за по-доброто очистване на цилиндъра от остатъчните газове и започване на пълненето му през време на препокриване на клапаните. Това е възможно при определени параметри на
мегафона и дължината на изпускателната тръба. Мегафоните увеличават мощността на двигателите при използване на самостоятелни изпускателни тръби за всеки цилиндър с по 4клапана.

Тук искам да отбележа следното:
Цялата изпускателна уредба представлява оптимално съгласувана спрямо себе си и двигателя система за постигане на максимални мощностни и икономични, и минимални токсични показатели.
Поради което всяко изменение от некомпетентни лица би ги влошило.

Основно тунинговането на (2Т, 4Т,бензинови и дизелови) с и без свръхпълнене се свежда до:

Подобряване и увеличаване очистването на цилиндрите от отработилите газове!

Обемът на отработилите газове в цилиндъра през време на такта изпускане ( при определена температура и налягане на околната среда)е по-малък от работния обем на цилиндъра. Този недостатък в очистването на цилиндъра се получава поради съпротивлението,
което оказва изпускателната система на двигателя. Отношението на количеството остатъчните газове излизащо от цилиндрите, към възможното теоретично количество представлява коефициентът на очистване от остатъчните газове:
- при атмосферно пълнене без елементи за резонансно очистване (2Т, 4Т, бензинови и дизелови) той е <1;
-при атмосферно пълнене с елементи за резонансно очистване (2Т, 4Т, бензинови и дизелови) той е =1;
-при свръхпълнене с нагнетатели и елементи за резонансно очистване (2Т, 4Т, бензинови и дизелови) той е =1;
Колкото по-голям е този коефициент, толкова е по-високо е мощността на двигателя при еднакви други условия. Очистването на цилиндъра от продуктите на горенето и повишаването на оборотите на коляновия вал чрез намаляване на съпротивлението в изпускателната уредба може да се подобри със следните
мероприятия:

1. Премахване на шумозаглушителите, или поставяне на специален спортен тип с увеличена пропускателна способност (у нас са известни такива марки и фирми вносители ).
2. Увеличаване на сечението на каналите по които минават отработилите газове. В 4Т двигател това може да се постигне , като се намали ъгълът на изпускателния клапан от 45’ на 30’, като се увеличат
диаметъра и височината на отваряне на изпускателния клапан, като се увеличи сечението на изпускателния канал в цилиндъра или главата на цилиндъра до клапана и сечението на канала към изпускателния колектор. В двутактовия двигател се увеличават широчината и височината на изпускателния и преливните канали, диаметъра и фланеца на изпускателната тръба.
3. Отстраняване на резките преходи от широко към тясно сечение и обратно и на острите ъгли в изпускателния канал. Прецизно напасване на гарнитурте между изпускателните канали и изпускателните тръби на главата. Това също така е възможност за намаляване съпротивлението при изпускане.
4. Полиране на всички повърхности, покрай които минава потока от отработили газове до огледален блясък. За полировкана каналите се употребяват фигурни фрези, шмиргелови камъни и накрая се полират с филцови шайби и шмиргелов прах. Работата се извършва с помощта на гъвкав вал, приведен в движение от електродвигател.
5. Увеличаване продължителността на фазите на продухване и изпускане, което се получава чрез по-ранното отваряне и по-късното затваряне на отворите при 2Т и клапаните при 4Т. По-голямо значение за очистването на цилиндъра при повишаване на оборотите на коляновия вал има по-късното затваряне на изпускателния канал или клапан от колкото по-ранното му отваряне. За получаване на по-голям ефект от увеличаване на фазите на изпускане трябва едновременно да се увеличтат и фазите на всмукване. Изменението на фазите става, като се търси аналогично газоразпределение в подобни двигатели или по пътя на експериментирането.
При увеличението на фазите се подобрява очистването на цилиндъра от отработилите газове, което способства за по-доброто напълване на цилиндъра и за намаляване противодействието на газовете върху буталата при следващия им ход.
В 2Т двигатели увеличаването на фазите се постига чрез изпиляване на горния и долния ръб на съответния прозорец на цилиндъра.При 4Т двигатели изменението на фазите на газоразпределение става със специален разпределителен вал с изменени гърбици.
6. Наклонено разположение на изпускателните тръби и поставяне на отделни изпускателни тръби при многоцилиндровите двигатели(ако е възможно) и замяна на серийния изпускателен колектор със специално отлят спортен с по-големи диаметри на каналите или по възможност отделна изпускателна тръба с мегафон за отделен цилиндър.
7. Замяна на серийния шумозаглушител с облекчен спортен тип при 2Т и мегафон при 4Т.
8. Намаляване до възможния минимум свободния обем на картера на 2Т двигател, за да се повиши налягането, с което прясната горивна смес постъпа от картера в цилиндъра при продухването влияещо на очистването. Това се постига чрез поставяне на уплътнителен пръстен между двете рамена на коляновия вал. Пръстенът се фиксира с 3 щифта, които се поставят между вала и картера.
9. Осигуряване на максимална херметичност при монтиране на картерите един към друг и на цилиндъра кум картера при 2Т. Осигуряване на максимална херметичност на клапаните при 4Т двигатели.

Влияние на очисването в изпускателната уредба при свръхпълнене с нагнетатели (2Т, 4Т,бензинови и дизелови);

Тук мероприятията са същите както в предходнате точки с разликата, че тук имаме подобрено очистване от отработилите газове през фазата на препокриване на клапаните при 4Т. Също може да се повиши до разумни граници максималното налягане на пълнене което до някъде подобрява очистването на цилиндрите,
Чрез нова регулировка на байпасния клапан при газотурбинно и промяна на предавателното отношение за механичните компресори.
И накрая след извършените промени следва подобряване на очистването на цилиндрите от 1-30%.
Тук следва да се обърне внимание на следното:
При стандартната регулировка на карбуратора или горивовпръскващата уредба подобреното очистване ще доведе до обедняване на горивната смес, от което мощността на двигателя няма да се повиши, дори може частично да спадне. Това налага използването на жигльори с по-голяма пропускателна способност и по-голяма циклова порция гориво за горивовпръскващите уредби при бензинови и дизелови двигатели, за да може да постъпва горивна смес с подходящ състав.

За препоръчване е регулиране на обогатена горивна смес. От тук се вижда, че това ще повиши разхода на гориво.

Като заключение писаното от автора не изчерпва на пълно темата но дава някаква представа за настройка на хранителната уредба с цел повече мощност!
С пожелание за успех!
От автора!

_________________
Xedos 9 facelift KL 2.5 V6 120kW


Върнете се в началото
  Профил    
 
Покажи мненията от миналия:  Сортирай по  
Напиши нова тема Отговори на тема  [ 1 мнение ] 

Часовете са според зоната UTC + 2 часа


Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 2 госта


Вие не можете да пускате нови теми
Вие не можете да отговаряте на теми
Вие не можете да променяте собственото си мнение
Вие не можете да изтривате собствените си мнения
Вие не можете да прикачвате файл

Търсене:
Иди на:  
Форума се задвижва от phpBB® Forum Software © phpBB Group
www.mazdabg.com
национален фен клуб