Реших да направя сравнение между личната ми СХ7 и някои нови коли, които тествах в последно време и шофирам ежедневно.
Колите за които ще пиша са с различен клас и характеристики.
Наскоро тествах новата Dacia Duster 1.0 TCI с 100 коня и LPG. Дачията е прилична за служебни цели. Двигателя се развърта леко, върви приятно особено за града. С фабричното газово ще се кара икономично. Дори топ версията обаче е с ниско качество на материалите. Има 4 камери, но с много ниско качество. Цена около 38 000 лв. Едно клипче как върви до 150 км/ч
https://youtube.com/watch?v=je0uo-2B5NM&feature=share Пробвах и най-евтината електричка Дачия Спринг, която за това което предлага хич не ми се струва евтина - 44 000 лв. Вътре е голямо дърво. За града е идеална и върви прилично до 70-80. Ето едно клипче с нея
https://youtube.com/watch?v=mTqRGOvUMV4&feature=share Меган Etech с 225 коня ми хареса най-много. Единствено той върви с една идея по-добре от СХ7, но пък е електронно ограничен на 165 км/ч. Което е малко кофти за кола струваща над 100 000 лв.
Служебната ми кола беше VW Jetta 1.4 TSI 2018 г с 125 коня. Двигателчето доста прилично вървеше, вдигаше по GPS 205 км/ч. Но беше базово оборудвана, дървен пластмасов волан, кофти управление. Единствената приятна екстра беше Auto Hold функцията и задържането на наклон. Спрямо нея, СХ7 си е няколко класа отгоре. На джетата удобство беше автоматичното отваряне на багажника с пружина. Натискаш копчето на дистанционното и се отваря целия багажник.
Сега от няколко месеца карам новата Корола 2022 г, с 3 цилиндров 1.5 атмосферен мотор 123 коня. Малко над средното ниво на оборудване. Доста повече екстри има - дистроник следящ предходен автомобил, Auto Hold функцията е малко по-различна, задържа педала на спирачката и ти решаваш кога да я активираш. Камера на заден ход, голямо дисплейче, Android Auto, дигитално табло, удобни седалки с отопление, както и др. Тук също има отваряне на багажника, но се отваря само 20 см и трябва сам да го повдигнеш, което не е ок като си натоварен.
Королата е направена за нормално и спокойно шофиране. Доста по-стабилна е от джетата, волана е с електрическо серво и е доста лек.
Най-голямото и предимство освен, че е чисто нова е и ниския разход при спокойно каране - 4.0-4.3 извънградско. При бързо шофиране е с една идея по-икономична от джетата да кажем с 1.5 до 2 литра, но вървежа също е доста по-слаб. Ето едно клипче с ускорение до 160
https://youtu.be/02ftGgt8YXc Сравнение в ускорението:
................... СХ 7 Megane Jetta Corolla Duster
Мощност в к.с. 260 225 125 123 100
0-100 7.9 7.5 9.5 11.2 13.0
0-140 13.7 13.0 17.8 22.0 28.7
0-160 18.2 17.4 31.0 42.0
Правя това сравение, защото маздата въпреки че е модел излязъл 2006 г, както и спорния двигател, смятам че е чудесен автомобил.
Изминал съм с него над 70 000 км за период от над 6 г. Последните 2 г и половина се кара малко, поради използването на служебни автомобили.
Екстрите с които превъзхожда гореописаните автомобили е 4х4, шибедах, кожен салон, BOSE музиката. Сложил съм камера с високо качество, единствено мегана за над 100 000 лв се доближаваше като изображение. В малко коли в този ценови сегмент можеш да видиш кожа по вратите, както и толкова удобни предни седалки. Най-приятното е вървежа и ускорението, което спрямо новите автомобили от висок клас не е нищо особено. Но с маздата на дълъг път не се притесняваш да тръгнеш да задминеш няколко автомобила наведнъж.
Доускорението, което е по-важно от 0-100 например от 80-120 км/ч, при маздата е около 4.6 сек, докато например с Дъстър, това упражнение отнема 12 сек. Няма база за сравнение. При меган електричката от най-висок клас е за 4.0 сек.
Основен минус на СХ7 е разхода на гориво, който при спокойно каране е поне 8.0-8.5 литра, средно за последните 8000 заредени литра - 11.5 л. Предвид размерите, гумите и начина на шофиране, това си е приличен разход. Който иска срещу 2500 лв може да си сложи газова уредба.
Всяка кола е на късмет. С моята не съм имал сериозни ремонти за тези 70 000 км, купувана е от втори собственик от България.
Един приятел си купи миналата година мазда 6 2.2. дизел 2016 г за около 20 000 лв. За няколко месеца смени доста части, ремонт турбо и т.н. общо за над 10 000 лв. Сега пак може би ще има ремонт за още 2 до 4000 лв.
Шофирането на електрическа кола е удоволствие, особено с по-голяма мощност. Минуса е ниската макс скорост, както и сравнително малкия пробег от 200 до 350 км, който не е достатъчен за преход Варна - София например. Цената е основния сериозен минус.
Във времето съм тествал новата Сх5, Кодиак с топ оборудване, новия Туарег и др. СХ 5 и Кодиака бяха около 75 000 лв. Приятни, но не и нещо невероятно. Туарега с цена от 137 000 лв ми хареса доста. Топ автомобил с дизел 286 коня.
Новата мазда е добра алтернатива на премиум СУВ като ауди, мерцедес и БМВ. Топ версията с всички възможни екстри излиза около 126 000 лв. Но е малко с корейски дизайн.