Част 1 Демонтаж
Първо отваряме капака и запалваме колата за да видим накъде се въртят ремъците. След това я угасяме преди да е загряла за да не се изгорим някъде. Вдигаме с крика и слагаме стойките.
Това няма да го обяснявам каде и как се слагат. Сваляме предно дясно колело както и пластмасата която е отдолу под двигателя да не пречи. Като падне тази пластмаса отдолу се вижда ролката на коляновия вал заедно с ремъците на алтернатора и серво-помпата.
Ако ще се сменя водната помпа източваме и антифриза, водата, бозата квото имаме там. Дали ще стане през долната тръба или през пробката на радиатора няма значение важното е да стане. А и още нещо каквото източите внимавайте домашните любимци (ваши или чужди) да не го изпият – вредно е за тях :Р
Сега махаме свещите може да номерирате кабелите за по-лесно. Само внимателно да не падне нещо (болт, гайка) в дупките че трудно се бърка в цилиндрите да се извади. След като извадим свещите може да сложим кабелите обратно за по-сигурно.
Следва свалянето на ремъците на алтернатора и на помпата на сервото. Драскаме ги с коректора, боята или каквото има да се знае кой кой е примерно А за алтернатора и П за помпата.
Може да си запишете и кой ремък през коя ролка минава, схемичка, нещо подобно да не се забрави въпреки че трудно може да се сбърка. Свалянето на ремъците става като се развият болтовете които позволяват алтернатора и помпата на сервото да мърдат леко напред и назад и така да се отпусне или опъне ремъка.
На алтернатора болта е отгоре а на помпата отдолу. След като свалите ремъците огледайте ги. Липсващ ръб по-малък от 2 см е ОК но ако е повече или липсват два съседни ръба ремъка трябва да се смени.
Следващите редове се отнасят за 1.8 BP двигателя не съм сигурен дали и Z5 е така. Ангренажа се намира зад една пластмаса която играе ролята на предпазител и се състои от 3 части. За да се стигне до него тези пластмаси трябва да се свалят както и капака на главата. За тези които не знаят капака на главата е това на което пише MAZDA DOHC 16 valve и откадето наливате масло в двигателя. Този капак има 11 болта. Развиват се всички едновременно на по половин оборот докато почнат да се развиват на ръка иначе може да изкривите капака. Преди да го свалим откачаме и всички тръби които влизат в него. А и внимавайте някой болт да не падне в цилиндрите
Сега може малко да се порадвате на разпределителните си валове и на зъбните им колела както и на ремъка който минава през тях и който след малко ще се сваля.
След като им се нарадвате трябва да свалим ролката на водната помпа. Голям зор е защото разстоянието между ролката и шасито е много малко. Работата става с две ключета номер 10 ако не се лъжа. С едното държите един болт а с другото развивате болта до него иначе цялата ролка се върти. За последния болт аз лично използвах ремък за сваляне на маслен филтър с който да задържа ролката докато го развия.
Такааа време е вече да слезем под колата. Трябва да свалим ролката от коляновия вал за да може да свалим пластмасовия щит на ангренажа. Проблема тук е че болта който държи ролката е много затегнат а на всичкото отгоре когато се опитате да го развиете вместо да се развие болта целия двигател ще направи един оборот - коляновия вал ще се завърти. Решението на проблема е:
1) Aко сте късметлии двигателя ви ще има т.нар. access hole – дупка която позволява достъп до маховика или голямото зъбно колело закачено от другата страна на коляновия вал. Намира се точно зад връзката между тръбата на изпускателния колектор и катализатора. Ръгате една по-здрава отверка между зъбите на маховика и ще имате нужната опора да развиете болта. Само внимателно да не счупите някой от зъбите. ЧУК ТУК НЕ СЕ ИЗПОЛЗВА.
2) Втория начин е за тези които нямат access hole като мен. В такъв случай включвате на скорост и карате някой да скочи на спирачките и да държи докато развиете проклетия болт.
3) Третия начин е да се свали стартера и оттам да се стигне до маховика и пак като 1) ама това съм чувал че е голям зор и не препоръчвам
След като развием болта развиваме и 4 по-малки болта (не е задължително) и издърпваме ролката. Има един чоп под ролката на зъбното колело внимавайте да не се изгуби като я вадите. Сега вече имаме пълен достъп до пластмасите зад които стои ангренажа. Държат ги 8 болта – развиваме и махаме.
Ето го и ангренажа може да направим почивка за бира.
Следващата стъпка е откачането на мотора от страната на ангренажа иначе няма как да го извадим ремъка. Слагаме крика отдолу под картера и внимателно вдигаме докато стигне до него. Целта е просто да го подпре и да държи стабилно. След това развиваме двата болта на стойката над водната помпа и трите на стойката с която е монтиран двигателя за корпуса. След последните три болта част от стойката излиза и отдолу има още един който също се развива за да се извади тази част която стои по средата на ангренажа.
За да продължим нататък трябва малко обяснение каква е идеята на ангренажа. Коляновия вал движи буталата в цилиндрите нагоре и надолу като се върти и за да може изгорелите газове да излизат и респективно горивната смес да влиза клапаните трябва да се отварят и затварят в точно определено време. За това се грижат разпределителните валове а ангренажа е синхронизиращото звено между коляновия вал и разпределителните валове. Когато коляновия вал се върти с помощта на ремъка се въртят и разпределителните валове които отварят и затварят клапаните. Ето защо е много важно точно да се определи кое действие кога да се извършва защото в противен случай клапаните могат да се отварят когато бензина изгаря вътре в цилиндрите или да се затварят когато трябва да излязат изгорелите газове. Едва ли точно това бихте искали да се случи.
Първото нещо което трябва да се направи преди да се свали стария ремък е да се поставят всички валове в коректната позиция. Това се постига най-лесно като сложите ролката на коляновия вал и болта и леко го затегнете в един момент той ще спре да се затяга и целия колянов вал ще се завърти заедно с разпределителните валове. Това което следва се отнася пак за 1.8 BP за Z5 трябва да се провери какви са белезите защото може и да са различни. За 1.8 белезите на зъбчатите колела на разпределителните валове се намират на лъчите на самите колела.
За зъбното колело на вала който е задната част на двигателя това е „I” и той трябва да се изравни със същото „I” което се намира на първата клампа на вала точно зад зъбното колело. За втория вал (този към фаровете на колата) белега е „Е” на единия от лъчите и също „Е” на първата клампа на вала зад колелото.
За зъбното колело на коляновия вал си има съвсем лек отрязък на щайбата зад него (тя се върти заедно с него) и той трябва да се подравни със стрелката на корпуса на двигателя която е сложена там точно за тази цел.
Много е важно и трите белега да съвпаднат с тези позиции. Може да се наложи няколко пъти да завъртите двигателя докато стане това.
Веднъж като съвпаднат белезите вземате коректора и почвате да маркирате: първо позициите на зъбните колела на разпределителните валове спрямо корпуса на двигателя, после поне на две места ангренажа и зъбното колело под него - това за всяко от трите зъбни колела. Това се прави с цел ако нещо се размести (а то ще се размести защото след като свалите ремъка валовете малко ще мръднат заради напрежението на пружините на клапаните) след като сте свалили ремъка да може да го сложите в правилната позиция както и ако има проблем с новия ремък да може да се върне стария.
Такаа сега остава най-лесното свалянето на ремъка. Развиваме леко болта на обтяжната ролка (тази с пружината) и изместваме цялата ролка наляво далеч от ремъка. Сега ремъка би трябвало да е достатъчно свободен за да може да го свалим. Ако ще сменяме ролки развиваме болтовете и ги сваляме и пружината на обтяжната ролка също. Ако сменяме водната помпа развиваме 4 болта които я държат за двигателя както и 2 болта които я свързват към адаптера за долната тръба на радиатора. Голям зор е докато се развият тия двата особено долния. След това се измъква помпата пак с голям зор и се хвърля на боклука. Всичко внимателно се почиства от масло, грес и други подобни гадости и се подсушава.