Mazda 323 BA (автомобилът на старо +/-)
ВА превъзхожда всичко, произвеждано до този момент от Mazda.
Повече от двадесет и пет години бяха нужни на купувачите по цял свят да оценят истинските достойнства, скрити под баналната цифрова комбинация 323. Днес компактинят модел на Mazda с право се смята за един от най-качествените и издръжливи автомобили на пазара на употребявани возила. През последните три десетилетия през конвейерите в Хирошима преминаха няколко поколения на 323-ката, всяко от които по-добро от предишното. Само скромната външност и незабележимият дизайн попречиха на и без друго внушителните продажби да достигнат още по-звездни величини. Доказателство за техническото съвършенство на малката японка стана и добрият прием на модела под други марки и имена - Familia и Lantis в Япония, Mercury Tracer и Ford Escort в Северна Америка, Ford Laser в Австралия и Ford Meteor в Южна Африка...
През есента на 1989 г. Mazda за първи път се опита да наложи коренна промяна в имиджа на 323. Тогава дебютира поредното поколение с фамозния заводски индекс BG. Новата серия правеше впечатление на всички най-вече с модификацията F, чийто футуристичен дизайн и прибиращи се в предницата фарове бяха на свелтинни години от пенсионерската външност на предишните 323-ки. С генерацията BG Mazda представи и изцяло нова моделна политика - различните версии на каросерията нямаха почти нищо общо помежду си. Първоначално това се хареса на публиката, но твърде скоро стана ясно, че стиловото разнообразие затруднява неимоверно търсенето на резервни части за купето на седана, хечбека и комбито, които са по-скоро различни модели, отколкото модификации на един и същи автомобил.
Mazda обаче не спря дотук. През лятото на 1994-та (по традиция след има-няма четири години) последва нов дебют. Този път нито един от вариантите на току-що представената 323 BA нямаше и най-малко сходство с останалите от семейството освен трите цифри. Хечбекът с три врати бе наречен С, седанът се окичи с буквата S, а фастбекът с пет врати отново получи разширението F. За да постигне пълно объркване, Mazda се отказа от разработването на ново комби и гамата продължи да се допълва със стария универсал BW.
Надали ще се намери обективен купувач, който да отрече, че 323 Р и 323 F са сред най-екстравагантните и засукани модели в голфовия клас. Някои намират купето за прекалено модернистично, други се прехласват пред красивите му форми, излъчващи почти мотоциклетна динамика. Сигурно е само едно - през 1994 г. с генерацията BA Mazda окончателно се прости със скучния си имидж, като наред с това загуби и голяма част от традиционните си клиенти. През 1998 г. японците си дадоха сметка, че са попрекалили, и се върнаха към по-улегналия дизайн, а неотдавна дори решиха да заменят "името" на компактния си модел с простичкото 3.
Добрата новина за купувачите на упатребявани автомобили е, че 323
323 е красива не само отвън, предните места са изключително удобни.
Дори при най-възрастните екземпляри каросерията е безупречна, а за качеството на сглобката не достигат хвалби. Съвсем същата е ситуацията в салона, където страничните шумове са куриоз. Единственият недостатък, който педантите ще открият, е ограничената видимост назад. Както се казва обаче, "Трай, бабо, за хубост". Багажникът също не предлага кой знае какво пространство, а и задната седалка трудно поема повече от двама пасажери. Жертвите, направени в името на дизайна, се компенсират от комфорта на салона и нивото на ергономията. При покупка е добре да се огледа подът на купето. Клиренсът на 323-ката не е особено голям и ламарините отдолу често страдат от това. Наранените повърхности са податливи на корозия, която иначе няма абсолютно никакъв шанс освен може би по ауспухната система.
Mazda 323 по старому се оборудва с достатъчно богата гама бензинови и дизелови двигатели с работен обем от 1.3 до 2.0 литра и мощност от 71до144к.с.
"Безиновият" избор започва от базовия мотор с 1 324 см3 (73 коня), продължава с 1 489- и 1 840-кубиковите четирицилиндрови агрегати (88 и 114к.с.), за да се стигне до двулитровия V6 със 144 кончета. В продължение на две години моделът се оборудва със стария 1 708-кубиков турбодизел на предишния модел (82 к.с.), а от Август 1997 г. се предлага и двулитрова "печка" със 71 коня.
Всички двигатели са убийствено здрави, харчат в рамките на разумното и разполагат с предостатъчно мощност. Купувачът трудно може да сбърка при подбора на модификация, макар че 1.7-литровият турбодизел не е за препоръчване, а V-образният шестак се обслужва малко сложно.
Фаровете на Mazda 323 F са ефектни, но не и ефективни. Формата не позволява добро осветяване.
Слабо място е охладителната система, която трябва да се следи за течове на антифриз, които понякога водят до прегоряла гарнитура на главата. Въпреки че са рядкост, течовете на масло от капака на клапаните също изискват постоянен контрол, пък и разход от порядъка на четвърт литър смазка на 1 000 км се смятат за норма. При някои екземпляри от 1995 г. дефектира често бензиновата помпа.
Подобно на предшествениците си Mazda 323 ВА вози доста по-твърдо от обичайното. Стегнатото окачване се отплаща с прекрасно пътно поведение и невероятна здравина на ходовата част. Проблеми в рамките на 100 000 км са почти изключени - най-много да се появи нужда от подмяна на някой накрайник, чиято цена не надхвърля 50-ина лева.
323-ката предлага доста приятни изживявания на пътя и затова повече упреци, макар и недотам сериозни, понася спирачната система. Освен бързото износване на накладките, което до голяма степен се дължи на стила на шофиране, дребни проблеми мъчат ръчната спирачка. При рядко използване жилата "запичат" и ефективността й спада драстично
Меките уплътнения на вратите на модификацията F понякога създават грижи с изолацията.
Когато избраният автомобил е богато оборудван, купувачът почти задължително трябва да калкулира средства за нова акумулаторна батерия. Тя е единственото слабо място на електрическата система.
Дефектиралият алтернатор рядко става причина са бързото й изтощаване. Обикновено животът на акумулатора съкращават многото екстри, които черпят постоянно. Според статистиките понякога грижи създават задните светлини, а фаровете на модификацията F не са особено ефективни.
Източник:
http://mazda.start.bg/?article=4870