Ето ме и мен, не съм още на море, но рядко влизам тук напоследък поради доста натоварен график.
По въпроса за скърцането - моята е хечбек и субуфъра е при задната гума, та немога да дам компетентно мнение. При всички положения обаче, щом скърца, значи се е разхлабило нещо по закачването му. Доколкото знам, при седана е доста по-труден достъпа до самия говорител от горната му страна. Потърси някъде из Youtube как става - неможе да го няма.
И да използвам този пост да актуализирам малко информацията относно това какво направих в последно време по колата ми:
1. Раздвижих и след това направих байпас на VAD клапата, намираща се на кутията на въздушния филтър. По просто казано - клапата на тази система ако не й е обръщано внимание в последните 2-3 години от експлоатацията на коалта, почти винаги е клеясала и се движи трудно и съответно неможе да се отвори напълно, когато трябва да бъде отворена. Раздвижва се с подходящ препарат и същата започва да се движи съвсем свободно и да се отваря напълно. Другото нещо, което често се прави в Америка например е, че с цел да се поотпуши колата в ниските и средни обороти, се прави байпас на системата и клапата вече е постоянно отворена, а не както е по принцип - стои затворена и се отваря само при над 5800 об./мин. Въпросният мод се прави ултра лесно и изисква просто затапването на единия вакуум маркуч на системата (за да може клапата да стои постоянно отворена и в същото време компа да не изкарва грешка). Повече информация по въпроса, ще опиша в отделна тема, която ще направя за раздвижването на клапата и модифицирането й в постоянно отворено положение. Само да загатна за резултата - колата се поотпушва в ниски и средни обороти и става още по-приятна за каране!
Прилагам снимки, за всеки, който незнае къде се намира тази клапа и какво представлява:
2. Второто нещо засяга спирачките - след като почти ведната щом взех колата смених задни дискове и накладки, преди известно време реших, че е време и за предните. Тъй като дисковете бяха доста добре и почти нямаха ръб, реших да не ги сменям, а само да ги шлайфна на машина, която не изисква свалянето им от главината. Сложих и нови накладки, като тези отзад - Textar. Още при разглобяване на спирачните апарати обаче се видя съвсем ясно, че буталцата на двата апарата бяха прилично корозирали и се движеха не толкова свободно, колкото трябва. Съответно последва смяната им, с нови уплътнения и маншони. При изваждането на старите буталца, се виждаше корозия по стените им, откъдето и по-трудното им движение. След интервенцията смело мога да споделя, че карам съвсем друга кола - адски по-прецизен контрол над спирането, както и че вече спирачките захапват много по-стабилно при доста по-лек натиска на спирачния педал! Отделно от това и предните колела се въртят много по-свободно и колата има по-добра инерция от преди. Много съм очарован - ето така трябва да спира тази кола! Който иска инфо за мястото, където направиха всички ремонти по апаратите и шлайфането на дисковете, да пише на Л.С. и ще дам координати, за да не излезе, че правя нарочна реклама тук.
Като страничен негативен ефект, ще посоча, че дори след вече изминати близо 1500 км от смяната - предните накладки при спиране от скорост 30-40км/ч и нагоре леко пищят, което пищене спира след това. Оригинален Textar са, със задните нямах подобен проблем... Причината според мен е, че нямат никакъв материал или подложка между тях и спирачния апарат и буталото, в следствие на което се получават вибрации при спиране и съответно - пищене. Имам една специална смазка на Textar, която уж елиминира точно такива скърцания. Ще намажа на гърбовете им и ще пиша за резултата. Засега си карам така и не ми пречи особено, а пък и колата спира перфектно добре, но като ми остане време, ще опитам да го оправя.
Забравих да снимам старите буталца, но не бяха приятна гледка...
Ето и как изглежда всичко непосредствено след смяната (повърността на диска тук още не е разработена):
2. Смених най-накрая и хидравличната течност на кормилната система. Не съм имал проблеми с нея, по-скоро от четене по други форуми разбрах, че при смяната й би могъл да олекне малко волана и с тази надежда прибегнах към смяната й.
Изтеглих старата течност със спринцовка и маркуче от система директно от казанчето. Оказа се, че от нормалния й червен цвят, същата беше станала тъмно оранжево-кафява, затова се радвам, че я смених все пак. Та, издърпва се колкото може със спринцовката, след това на загасена кола волана се върти няколко пъти пълно ляво и после дясно и така в казанчето се появява още течност, която също се издърпва. Мисля, че изтеглих някъде около 500-600 грама. Съответно след това налях новата течност, която в случая беше REPSOL ATF, покриваща стандарта Dexron III. Цветът е бистро-червен. Налива се до максимум, волана пак се върти на изгасена кола и отворено казанче няколко пъти и се долива пак до MAX. Пали се колата и почти веднага помпата ще дръпне от течността. Ако има нужда пак се долива на МAX. В началото помпата може да е леко по-шумна но при няколко пълни завъртания на волана утихва до нормалното си положение. Може да се наложи и малко каране градско до пълното обезвъздушаване на системата. В момента при мен системата е напълно обезвъздушена и работи нормално. За съжаление немога да кажа, че воланът се усеща като по-лек... Може би една идея, но може и да си внушавам. Независимо от това, преди това какъв беше цвета на старата течност, радвам се, че я смених все пак.
Ползвах такава течност:
3. Следващото нещо, което направих по колата е прословутото почистване на дроселовата клапа.
Най-накрая се престраших да го направя, тъй като се притеснявах от обучението на празния ход след това. Оказа се сравнително бърза и проста задачка.
Сваля се кутията на въздушния филтър, откачва се големия гофриран маркуч към дросела и самата дроселова клапа се демонтира от колектора с 4 болта (8мм). Двата маркуча с охладителната течност в двата й края не съм разкачвал, тъй като клапата може да се отдели от колектора достатъчно, без маркучите да се разкачват.
Това, което виждат очите след отделянето на клапата от колектора не е хич приятно! Цялата й вътрешна страна на клапата е покрита с черна гняс, като в първия момент се зачудих как е работила тази кола на празен ход! (В интерес на истината не съм имал някакви проблеми с празния ход преди почистването).
Та, както вече бе отделена от колектора, запуших всмукателния колектор с парцал, за да не влиза вътре мръсотия, и се захванах с клапата, като я напръсках със спрей за карбуратори и упоритата гняс взе да поддава. С няколко парцалчета започнах да я чистя и отдолу взе да се показва чистия метал. След упорито 10-15 минутно търкане и пръскане, клапата стана буквално като нова - радост за окото.
ВНИМАНИЕ! Моята клапа е електронна и при чистенето я отварях внимателно принудително с ръка. Отбелязвам, че много трябва да се ВНИМАВА с отварянето й, тъй като механизмът е с пружина и клапата се затваря сама и може много лесно да прещипе пръстите. Аз лично внимавах много и все още имам по 5 пръста на ръката.
След като всичко е изчистено и подсушено, следва монтаж по обратния ред.
След това идва ред на обучението на празния ход, което правих по указанията на Мазда:
1. Дава се на контакт без да се пали колата и се изчаква така 1 минута;
2. Изключва се от контакт и пак се чака 1 минута.
3. Пали се колата, изключват се всички видове ел. консуматори и без да се пипа педала на газта, колата се оставя да работи докато достигне 90 градуса или се включат перките на радиатора.
4. Веднъж загряла, колата се остава да работи така на празен ход още 5-10 мин, през което време оборотите вече трябва да са паднали на обичайните 650 об./мин.
5. Колата се гаси и се пали пак за проверка, като вече всичко трябва да е обичайно и оборотите следва да заспят на 650 малко след запалването.
Това е. При мен се усеща леко по-бързо стабилизиране на оборотите на празен ход, както и една идея по-малко вибрации от мотора в купето. Колата като че ли реагира една идея по-уверено при настъпване на педала при градско шофиране. Общо взето - доволен съм от манипулацията, още повече като знам колко гняс падна при чистенето. Единствено забравих да снимам докато почиствах, за което се извинявам, но прилагам примерна снимка, която е сходна със ситуацията при мен:
ПРЕДИ!
СЛЕД:
4. Почистих каналите на стъклата на четирите врати, тъй като предните, особено шофьорското се отваряше леко по-бавно и шумно от другите. За целта напръсках със силиконов спрей в каналите в рамките на вратите - където се движат стъклата. Избърсах 1 път с парцал, падна доста мръсотия и напръсках пак със силиконовия спрей, след което затворих отворих стъклата няколко пъти. Още при първите няколко отваряния и затваряния си пролича разликата - много по-бързо, леко и безшумно движение на стъклата и на четирите врати. Шофьорското стъкло вече се отваря еднакво бързо като останалите. На пръв поглед дребна интервенция, но каква разлика след това! Сега съм решил на определен интервал от време (например 1-2 пъти годишно) да повтарям пръскането със силиконовия спрей, за да се поддържа топ кондицията на стъклата, както е в момента.
5. На следващо място, но може би най-важното от всички - нанасяне на антикорозионно покритие върху долната част на купето.
Уточнявам, че моята кола беше сравнително чиста откъм ръжда отдолу, но имаше някои петна, които бяха леко тръгнали и реших, че по-добре навреме да спра процеса, преди да стане по-тежко. За целта - внимателно почистване на всички проблемни места до метал. Закупуване на едно вълшебно и доказало се за мен лично покритие на Valvoline, с което бях напръскал и предишната ми кола. Покритието е с кафеникаво-бронзов цвят и след засъхване, стои леко като гумирано и е много много издръжливо на механични въздействия - почти няма начин да се изтърка. Цената му е сравнително висока, но явно има защо. Цялата работа отне около 3-4 дни, през които бях без кола, но си заслужаваше. Много съм доволен за пореден път от интервенцията и ще карам значително по-спокойно зимата. Ето как изглеждаше дъното непосредствено след интервенцията:
След вече изминати почти 2000 км от тогава, всичко изглежда съвсем чисто и запечатано. Бронзовият цвят на покритието вече не си личи така и всичко изглежда съвсем нормално като кола, която никога не е имала позиви за корозия долу. На предишната ми кола покритието бе непокътнато след близо 50 000 км. и така и я продадох.
И да допълня - понеже така и така за при нанасяне на покритието, трябваше да се свали задната броня, махнах и теглича, който искрено ме дразнеше с присъствието си - просто ми беше грозен... На мястото на дупката, която беше изрязана за него, закрепихме парче пластмаса от идентична броня, което беше боядисано в цвета на колата. Отдалече почти не си личи, че някога е имало теглич там:
6. На следващо място ще докладвам след вече изминати почти 3000 км от смяната на шумоизолацията под пластмасовия капак на мотора как се държи същата. Резултат - изглежда непокътната и мотора е много чист отдолу. Вече го няма досадното запрашване с бели влакна от старата оригинална шумоизолационна вата. Смятам проблемът за окончателно решен.
7. Колкото за LED крушките по цялата кола, смяната с които я има по-напред в темата - държат се мъжки засега, с изключение на една от тях, намираща се в преден десен габарит - единия от диодите й започна да примигва леко... Габаритите работят най-продължително време и може би затова по-бързо се стигна до това. Разбира се, никакъв проблем - имам 10-на резервни и скоро ще я сменя.
Засега толкова по колата. Много ме радва и ме слуша за момента. Учудвам се също така и колко икономична може да бъде предвид работния обем, конете и динамиката, която предоставя.
Следващият мод, който предстои засяга алуминиевите тръби на климатика в двигателния отсек и изолирането им от топлината на двигателя, с което се повишава ефективността му и времето за достигане на ниска температура на входащия въздух в купето. Засега това са само чужди отзиви, ще споделя лични впечатление, след като го направя. Очаквайте скоро включване със снимки!
Поздрави!